2023. november 7., kedd

„Milyen is (lehet) a(z)/egy (egy-, két-, többgenerációs) család?”Családvizsgálat/-elemzés-kísérleti /re/prezentáció, adott monológ-előadás[1] aspektusai alapján

 I.         „Milyen is (lehet) a(z)/egy (egy-, két-, többgenerációs) család?” (2021. december, 2022. június)

 

Családvizsgálat/-elemzés-kísérleti /re/prezentáció, adott monológ-előadás[1] aspektusai alapján

(Felnőttkor; felnőttképzési céllal és háttérrel)

 

ü  Mottó 1.

„Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú.

Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú.

Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. A madzag, mint tudjuk, mellékes, harmadrangú valami.

Hát akkor mi?

Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára.

(Örkény István: AZ ÉLET ÉRTELME, 1968)

 

ü  Mottó 2.

„Valójában nem akarjuk tudni, hogy min megy keresztül egy katona a harcmezőn. Nem akarjuk tudni, hogy hány gyereket molesztálnak és bántalmaznak a társadalmunkban, vagy hogy a kapcsolatokon belül milyen arányban fordul elő erőszak. Abban a hitben akarjuk ringatni magunkat, hogy a család a biztonságot nyújtó menedék egy szívtelen világban, és a társadalmunk csupa felvilágosult, civilizált emberből áll. Megfigyelőként is elég nehéz fájdalommal találkozni, tehát nincs mit csodálkozni azon, hogy a traumatizált emberek képtelenek megbirkózni a traumát okozó eseményhez kapcsolódó emlékeikkel, és gyakran drogokhoz, alkoholhoz, öncsonkításhoz folyamodnak, hogy valamiképpen kitöröljék magukból a szörnyű tudást.”

(Bessel van der Kolk)


ü    Bevezetés

Az adott (szociológiai-mentálhigiénés, illetve transzgenerációs mintázatokat is felvonultató, e személetű és szempontú) családelemzés modelljéül szolgáló családi mintát egy konferenciaelőadáson hallottam, pontosabban abból „vettem”. Nem interjú, hanem monológ.

Ennek ellenére – vagy pontosan ezért a művész-előadó által megdöbbentő és elismerésre méltó nyíltsággal felvállalt családi deviancia, az alkoholizmus problémáját prezentáló, leíró, megélő, az ebből a művészet iránti érzékenysége, tehetsége, az oktatási-nevelési és művészeti intézmények, a nem professzionális és professzionális segítők, közösségi kapuőrök stb. által felvállalt  egyéni-közösségi mentálhigiénés és társadalmi mentorszerep, ill. „terápia”, eljárás és módszer, terület, illetőleg egy baráti család, illetve a környezet mint követésre alkalmas kontextusmodell által leírt, elemzett, megküzdött, tudatosan újraértékelt, „megváltoztatott”, új alapokra helyezett többgenerációs-életútmodellt és maximális hitelességet mutatott, pontosabban tudatosságot prezentált az előadó. Ennek revelációszintű élményjellege és teljesen tudatos mentálhigiénés jellegű elkötelezettsége és kondicionálása miatt és nyomán döntöttem ennek prezentálása mellett.

 

ü  Forrás:

  2021, konferencia

 

 

ü  Helyszín:

  Budapest

 

 

ü  Időpont:

  2021. december

 

ü  A család leírása (I. generáció)

  hagyományos családmodell

  nukleáris család (4 fő)

  anya/apa: gyári munkások

  2 lánygyermek, közoktatásban, majd felnőtt- és művészeti szakképzésben

  Megjelenő probléma: deviancia (alkoholizmus), fokozatosan hátrányos helyzetűvé váló családi/egyéni státuszváltás, ennek végletessé és diszfunkcionálissá válását élte meg az I. generációs családmodellben gyermekként az előadó


ü  A család története (I. generáció)

  a család létrejötte, majd kialakulása két huszonéves fiatal házasságával kezdődött

  két lánygyermek megszületése, néhány év különbség a testvérek között

  nagyszülők nem éltek a család közelében

  „kulcsos gyerekek”

  egy ideig konfliktusmentes együttélés, majd deviancia, ill. veszélyeztetettségbe, majd diszfunkcionalitásba váltás

 

ü  Szereposztás a családban (I. generáció)

  hagyományos (patriarchális) családmodell

  férj: elsődleges családfenntartó 

  feleség: családtagok ellátása, háztartás

  gyerekek: segítség a háztartás körüli tevékenységekben

  némileg hagyományos szerepek: a háztartási feladatokat nagyrészt a család nőtagjai vállalják/-ták, az egyéb teendők a családfő feladata volt 

 

ü  Veszélyeztetettség, deviancia I.

  „Kozma Tamás deviánsként azt a magatartást jellemzi (Kozma, 1975), amely bizonyos normákat, előírásokat megszeg, az elismert társadalmi kultúrába beilleszkedni nem tud. A kutató e deviáns magatartásforma négy fő típusát különbözteti meg: az öngyilkosságot, az alkoholizmust (drog), a bűnözést és a mentális zavarokat. A kutatók nagy része a deviáns viselkedési formák újratermelődésének bázisát a marginális, a többszörösen hátrányos helyzetű, a változásra nem képes emberek sokaságában látja.”

 

  „Deviáns viselkedésű az a gyermek, fiatal, aki a társadalmi együttélés szabályaitól eltér, tehát egy szabály nélküli viselkedés, amely antiszociális magatartásformákban jelenhet meg. A kialakulásához vezető tényezők közül kiemelten veszélyeztető a negatív családi környezet, a családban élő deviáns szülő vagy más felnőtt, a család súlyos működési zavara, a szocializációs folyamatban gyermek és ifjúkorban jellemző mintakövetés, amelyek összefügghetnek a bűnelkövetővé, pszichotróp- anyag fogyasztóvá, neurotikussá válással.”[2]

 

Veszélyeztetettség, deviancia II.

  „A mindennapi szóhasználatban a hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség különbsége gyakran egybemosódik. Ha a két oldal elválasztásának van létjogosultsága, a veszélyeztetett helyzetben nem a szociális ártalom hangsúlyos, hanem inkább a pszichikus. A hátrányos helyzet és a veszélyeztetettség kölcsönhatásban állnak egymással. A hátrányos helyzet gyakran magába foglalja a veszélyeztetettséget is. (…)

  A családi élet súlyosabb ártalmait jelentik és a testi és szellemi fejlődését egyaránt gátolják a következők: az alkoholizmus, a brutalitások, az erkölcstelen, bűnöző családi környezet, azaz a deviáns viselkedési formák jenléte a családon belül.”[3]

 

ü   A család légköre I. (I. generáció)

Előbb:

  a család légköre egy ideig harmonikus volt

  a harmónia addig állt fenn, amíg a család körülményei rendezettek voltak

Utóbb:

  alkoholizmus, mint deviáns magatartás

  a problémákkal való találkozás és a megküzdési módok, eszközök, módozatok, stratégiák hiánya miatt/során az egyensúly felbomlott

  a deviancia nyomán veszélyeztetettség

  a veszélyezettség nyomán diszfunkcionalitás

  emiatt ambivalenssé váló családi viszonyrendszer


ü A család légköre II. – A szeretet, a biztonság és a nyitottság elve (?) (I. generáció)

  A deviancia nyomán: felbomló egyensúly

  állandó feszültség, „állandó készenlét”-érzés, félelem,

  megbízhatatlanság-érzés az anya iránt

  az apa fokozatosan veszi/vette át az anya szerepét

  a testvérrel való egyre erősödő együttműködés, „véd- és dacszövetség” kialakulása a jellemző

  diálódó/triálódó szoros kapcsolat és kötelék - az anyától való fokozatos eltávolodás mint ellenpólus jelenik meg

  az apa mellett a nem professzionális és professzionális segítők, kapuőrök, pl. az oktatási intézmények, illetve a művészeti tanulmányokat biztosító intézmények „vették át” az anya szerepét, ez lett a megküzdés elsődleges célja, módja, eszköze és terepe

 ü  A család légköre III. (I. generáció)

  ahogy említettük volt: apa, testvér - diálódó/triálódó szoros kapcsolat és kötelék - az anyától való fokozatos eltávolodás mint ellenpólus jelenik meg

  a biztonság csak bizonyos keretek között valósulhatott meg

  az apa mellett az oktatási intézmények, illetve a művészeti tanulmányok „vették át” az anya szerepét, ez lett a megküzdés elsődleges célja, módja, eszköze és terepe

  mérsékelt nyitottság

  fontos lett egy baráti család „tagjává lenni”, és az annak értékrendjével való azonosulás lett a követési családi mintázat-modell

 

ü  Erkölcsi és emberi értékekre nevelés (I. generáció)

  tanulás: kiemelt érték

  tehetség - ennek nyomán támogatás az oktatási-nevelési intézmények és mentorok által

  kulturális és művészi igények megléte, művészeti tevékenység mint menedék

  apa, testvér – kölcsönös gondoskodás

  egymásra támaszkodás (erőteljes mértékű)

  megfigyelhető az anyával kapcsolatban lévő családi értékektől való tudatos (!) távolságtartás


ü  Célok a felnövekvő generáció tagjainak (I., II. generáció)

  kiemelkedően fontosak lettek az aktív művészeti tanulmányok és az aktív művészi lét

  egészség + mentális, spirituális egészség újrateremtése, más alapokra helyezése

  tudatosíttatás, megküzdés

  cél: megszakítani a mintázat továbbadását

ü  A második-harmadik generációs családi közösség minősége

     (II., III. generáció)


  a család belső légköre transzparens és harmonikus

  új családi értékrend

  erős egység- és koherenciaérzet

  tudatos szocializáció, norma- és értékrend kialakítása és továbbítása


ü  Konzekvencia I.: erkölcsi és emberi értékek reprezentációs lehetőségei az adott családi generációs mintázatokban I.

A köznevelési-oktatási intézményhálózat és a művészeti oktatási intézményhálózat támogatásával a művészet mint módszer, a közösségi lét, illetve egy másik baráti család mint értékminta-követési modell vált/-ak a művész életében a megküzdés főbb színtereivé/támogatóivá/segítségévé/ eszközeivé.

 

ü  Konzekvencia II.: erkölcsi és emberi értékek reprezentációs lehetőségei az adott család családi generációs mintázatokban II.

Kezdetben „klasszikus” emberi és etikai értékek, amelyeket az évek előrehaladtával fokozatosan (át)alakított az egyéni megküzdés, az akarat, a tudatosság és a döntésképesség felelősség- és feladatköre, ezek megélése nyomán a perszonális határok kitágítása.

Mindezeken túlmenően az egységesülés elősegítése módszerének elsajátítása, a közösségi aktivitás fokozása készségének felvállalása, az ön- és társismeret mélyítése, az együttműködési és a kommunikációs készség maximumra való fejlesztésének igénye és ténye tette mindezt még transzparensebbé.

ü  Eredmény(ek)

Fiatal korban megkezdett, majd tizenéves kortól tudatos egyéni látásmód és megküzdött értékrend megjelenése és felvállalása, majd az empátia, a megbocsátás, az elengedés képességének megjelenése – ennek az útnak a bejárása felnőttkorral bezáródóan.

ü  Összefoglalás

Az előadó, jelenleg már mint a középgeneráció képviselője, saját prezentációja nyomán az alábbi értékek mentén neveli gyermekeit, a harmadik generáció tagjait, az adott család immár legfiatalabb nemzedékét: szeretet, bizalom, megbízhatóság, egyensúly, transzparencia, támogatás, empátia, illetve az előző minták meghaladása stb. mint főbb alapelvek, illetve mint követendő és megvalósítandó értékek szolgálnak a tovább haladás vállalható alapjául/-ként.

 

ü  Rezümé 1.0

Az előadásban/prezentációban pontosan kirajzolódnak/-tak a család I., II. és III. generációjának életciklusai[4] a család kialakulása, a gyermekekkel való bővülés, óvodáskor, iskoláskor, serdülőkor (I-II. generáció, 1-5.);  a család kialakulása, a gyermekekkel való bővülés, óvodáskor (II-III. generáció, 1-3.).

Az első generáció együttélése és megküzdése a devianciával különösen nehézzé tette a második generáció életét, amely a különböző mentálhigiénés és preventív stb. módszereknek és eljárások birtokában és nyomán lezárta, felülírta a transzgenerációs mintázatokat, új norma-, érték- és magatartásrendet létrehozva a saját családmodell-életút-ciklusa következő fejezeteihez, illetve a III. generáció számára, mint lehetséges modell-életút program.

A fent ismertettek nyomán az I. generáció számára a családi életút-ciklus 5. pontja csak az édesapa számára, a 6. és 7. pontja egyik szülő számára sem adatott meg. A művész mindennek jegyében és szellemében törekszik/-dik a teljes családi életút-ciklus minél teljesebb és harmonikusabb megvalósítására a saját maga, de gyermekei, azaz a III. generáció részére egyaránt.

 

ü  Rezümé 2.0

Az említetteken túlmenően Kis Bernadett ide vonatkozó tanulmánya alapján[5] és az adott életút-történet ismeretének jegyében valóban tehető néhány releváns megállapítás.[6]

Az adott művész és családja (I., II. generáció) egy társadalmi devianciának köszönhetően valóban krízisek halmazát élte túl. Ily módon a család a megküzdések sorozatával volt kénytelen szembesülni, amely folyamatban a család közelebbi és távolabbi környezete aktívan részt vett, szerepet vállalt; a család második generációját körülölelő segítő hálókról, védő oktatási intézményhálózatról, az önkéntes és professzionális segítőkről, illetve a közösségi kapuőrökről nem is beszélve. És ez a folyamat ez esetben egészen bizonyosan érintette a mentálhigiénés feladatok akár mindhárom prevenciós szintjét: az egyes betegségek, állapotok megelőzését, a zavarok felismerését, de akár a rehabilitáció, vagy az utógondozás jelenségét is.

Ennek nyomán juthatunk el a pozitív mentális egészség fejlesztésének az igényéhez és jelenségéhez, illetve ennek lehetőségeihez. A pozitív mentális egészség olyan pszichológiai és társas erőforrások meglétét jelenti, amelyek „hozzájárulnak a stresszel való megküzdéshez, a jobb alkalmazkodáshoz, a produktivitáshoz, a személyes és társadalmi jólléthez, összességében a személyek optimális működéséhez” (Mentális egészségfejlesztési stratégia, 2007, 13.) A pozitív mentális egészségfejlesztéséhez tartozik többek között a társas és érzelmi intelligencia fejlesztése, melyet az utóbbi évtizedek társadalmi és kulturális változásai mindenképp megkövetelnek. A társas és érzelmi intelligencia segít a stresszel való pszichés megküzdésben és az agresszív magatartásformák megelőzésében. Az intézményi stratégia része lehet a kooperatív munkaformák bevezetése vagy a barátságos iskolai/munkakörnyezet és társas légkör megteremtése, mely az intézményhez való kötődést erősíti pl.

A fentiekben jelölt és vázolt társas és érzelmi intelligencia maximális meglétének és kifejeződési igényének megléte, illetve a mentálhigiénés tudatosság szintúgy jelenlévő megléte előfeltételezhető és jelezhető az adott művész családja harmadik generációjának mentálhigiénés sajátosságaiban, illetve megküzdést követő új jellemzőiben. Amennyiben tehát a mentálhigiéné célját úgy határozzuk meg, hogy az nem más, mint az optimális intellektuális és érzelmi fejlődés biztosítása, a testi-lelki-szociális kibontakozás elősegítése egy teherbíró és küzdőképes személyiség kialakítása és fenntartása érdekében, akkor azt mondhatjuk, hogy a mentálhigiénés célkitűzések megegyeznek általában az intézmények céljaival. Ezt az adott művész családi transzgenerációs spirálja vonatkozásában csupán a harmadik generáció fogja tudni előreláthatólag felvállalni, elmondani. De ha ez az ismérv teljesül, a transzgenerációs degeneratív minták, pontosabban sémák lezárultak, felülíródtak, újrakondicionálódtak.[7]



[2] Vizely Ágnes (2016): A deviancia. In: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. ELTE PPK, Budapest, 37-38.

[3] Vizely Ágnes (2016): A deviancia. In: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. ELTE PPK, Budapest, 37.

[4] Vö. „Az egyik legismertebb Hill és Rodgers modellje, ez alapján az alábbi szakaszokat különítjük el (Komlósi 1989): 1. házasodás (fészekrakás), 2. család csecsemővel és kisgyerekkel, 3. család óvodáskorúval, 4. család iskoláskorúval, 5. család serdülővel, 6. család elbocsátott gyerekkel (fészekhagyás), 7. inaktív, idős házaspár.” Forrás: N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. „A család életciklusa” című fejezet”, https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2913?show=full, 163. letöltés: 2022.05.20.

[5] Vö. Kis, Bernadett (2019): Lelki egészségfejlesztés, mentálhigiéné és közösségi mentálhigiéné az iskolában. In: Benkő, Zsuzsanna; Lippai, László; Tarkó, Klára (szerk.) Az egészség az életünk tartópillére: Egészségtanácsadási kézikönyv, Szeged, Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 111-120.

[6] Vö. Kis, Bernadett, i. m. 116-117.: „A közösségi mentálhigiéné szemléleti kerete a természetes lakóhelyi közösségek és az azokat körülvevő segítő hálók egészségvédő szerepét hangsúlyozza, melyben a családnak, a barátoknak és a közösségi kapuőröknek, jelen esetben a pedagógusoknak kiemelt szerepe van. Vagyis a közösségi mentálhigiéné helyben segít. Kicsit kitágítva ezt a szemléleti keretet és behozva az egészségfejlesztést az iskola világába, azt mondhatjuk az ’egészségfejlesztés kulcsa az iskolai élet szereplőinek a mindennapi tevékenységek által alkotott szövedékében keresendő, s a szövetet összetartó erő a lelki egészség. A hálót a tanulók, a pedagógusok, a szülők és az iskola egyéb szereplői együttesen alkotják, a háló szálai konfliktusokban, napirendben és iskolai szabályokban, jutalmazásban és büntetésben, kortárscsoporttal töltött időben és direkt iskolai programokban fonódnak össze’ (Deutsch, 2013, 5.).”

[7] A konferenciaelőadást az elmúlt hetekben hozták nyilvánosságra a szervezők; ennek nyomán – bár az anonimitás mint eszköz mellett voksoltam – az adott konferenciaelőadás megtekinthető. A linket a témakör elején csatoltam.)


Felhasznált irodalom

ü Allport, G. W. (1999): Az előítélet. Osiris, Budapest. Andorka Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Budapest.

ü Andorka Rudolf (2006): Bevezetés a szociológiába. Osiris Kiadó, Budapest.

ü  Angelusz, R.–Tardos, R. (szerk.) (1991): Társadalmak rejtett hálózata. Magyar

Közvéleménykutató Intézet, Budapest.

ü  Atkinson, R. C., Hildegard, E. (2005): Pszichológia. Osiris kiadó, Budapest.

ü  Bábosik István (2004): Neveléselmélet. Osiris kiadó, Budapest. VI. fejezet.

ü  Bánfalvi Csaba (2012): Gyógypedagógiai szociológia. ELTE Bárczi Gusztáv

Gyógypedagógiai Kar, Budapest.

ü  Barabási Albert-László (2018): A képlet. A siker egyetemes törvényei. (Ford. Bujdosó István.) Libri, Budapest.

ü  Barakonyiné Winiczai Klára (1997): Városszociológia I. kötet. Műhelytanulmány. Janus Pannonius Tudományegyetem, Pécs.

ü  Benkő Zsuzsanna-Lippai László-Tarkó Klára (szerk.) (2019): Az egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv. Szegedi Egyetemi Kiadó-Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged.

ü Bevezetés a szociológiába. Digitális Tankönyvtár

ü Bodonyi Edit (2006): Család és iskola. In: Bodonyi Edit, Busi Etelka, Hegedűs Judit, Magyar Erzsébet és Vizely Ágnes (szerk.): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Család, gyermek, társadalom. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 45-50.

ü Buda Béla (2005): Csoportjelenségek a gyermek- és ifjúkorban; nevelési felhasználásuk. In: Balogh László és Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Neumann Kht., Budapest.

ü Buda Béla. (1995): A mentálhigiéné szemléleti és gyakorlati kérdései (Újabb tanulmányok), Budapest

ü Cooper, H. M. (1979): Pygmalion grows up: A model for teacher expectation communication and performance influence. In: Review of Educatioanal Research, 49. évf., 3., 389-410.

ü Csanádi, Gábor-Ladányi, János (1992). Budapest térbeni-társadalmi szerkezetének változásai. Akadémia Kiadó, Budapest

ü Cserné Adermann Gizella (1986): „Önmagát beteljesítő jóslat” a pedagógiában. Tankönyvkiadó, Budapest.

ü Cserné Adermann Gizella (2003.): Önbeteljesítő tanári elvárások - iskolai kudarcok. In: Tudásmenedzsment, 4 évf. 1.szám, 53-62.

ü Cserné Adermann Gizella (2006): Önbeteljesítő jóslatok az iskolában és a családban, Edenscript Kft., Pécs.

ü Cserné Adermann, Gizella (1983) Az „önmagát beteljesítő jóslat” (Pygmalion-hatás) pedagógiai vizsgálata. In: Magyar pedagógia (a Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottságának folyóirata), (83) 2. 178-186.

ü Csepeli György (2006): Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest.

ü Elekes Attila (1999): Pedagógia. Egészségpedagógia. Egészségügyi Szakképző és Továbbképző Intézet, Szekszárd. 3-71, 156-201.

ü Erdei Ferenc et al. (1984): A városépítésről. Kossuth Könyvkiadó, Budapest

ü Felkai Gábor, Némedi Dénes és Somlai Péter (szerk.) (2000): Olvasókönyv a szociológia történetéhez I-II. Új Mandátum Kiadó, Budapest.

ü Farkas Zs. (2007): Egy tradicionális cigány közösség integrációs törekvései. Doktori disszertáció, kézirat. ELTE, Budapest.

ü Farkas Zs. (2011): Közösségfejlesztés, mint a cigánytelepek, cigány közösségek integrációs lehetősége. In. Budai István és Nárai Márta (szerk.): Közösségi munka – társadalmi bevonás – integráció. Szöveggyűjtemény. Széchenyi István Egyetem, Győr. 129–148.

ü Gaskó Krisztina (2004): Az osztályfőnök, a szülők és az osztálytársak értékelésének hatása az önértékelésre. In: Iskolakultúra, 14. évf., 10. sz., 63-74.

ü Gergely András és Bali János (2007): Város-képzetek. Az antropológiai megismerés árnyalatai. A telepek társadalma, telepi életmód: városi néprajzi jelenvizsgálat 1. Könyv Kiadó Kft. MTA PTI Etnoregionális Kutatóközpont ELTE BTK Néprajzi Intézet Budapest.

ü Gergencsik Eszter (2005): A közösségről. In: Balogh László és Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Neumann Kht., Budapest.

ü Giddens, Anthony (2008): Szociológia. Osiris Kiadó, Budapest.

ü Gyáni Gábor (szerk.) (1998): Az egyesített Buda, Pest, Óbuda. (A város arcai). Városháza, Budapest

ü Hankiss E. (1985): Társadalmi csapdák és diagnózisok. Magvető, Budapest.

ü Hegedűs Judit (2006): A család megismerésének módszerei. In: Bodonyi Edit, Busi Etelka, Hegedűs Judit, Magyar Erzsébet és Vizelyi Ágnes (szerk.): A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. Család, gyermek, társadalom. ELTE PPK Neveléstudományi Intézet, Budapest. 51-54.

ü Horváth Attila (1994): Kooperatív technikák. Hatékonyság a nevelésben. OKI Iskolafejlesztési központ, Budapest.

ü Horváth Attila (2000): Egyén és közösség, avagy a fogalmak tartalomváltozásai. Új Pedagógiai Szemle, 50. évf. 2. 14-17.

ü Járó Katalin (2005): Szövetségben a közösséggel. In: Balogh László és Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Neumann Kht., Budapest.

ü Kagan, S. és M. Kagan (2009): Kooperatív tanulás. Önkonet Kft.

ü Kis, Bernadett (2019): Lelki egészségfejlesztés, mentálhigiéné és közösségi mentálhigiéné az iskolában. In: Benkő, Zsuzsanna; Lippai, László; Tarkó, Klára (szerk.) Az egészség az életünk tartópillére: Egészségtanácsadási kézikönyv, Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged. 111-120.

ü Lazarsfeld, Paul F.–Merton, R. K.: Tömegkommunikáció, közízlés és szervezett társadalmi cselekvés. In: Angelusz Róbert–Tardos Róbert–Terestyéni Tamás (szerk.) (2007): Média, nyilvánosság, közvélemény – szöveggyűjtemény. Gondolat, Budapest. 25-43.

ü Letenyei László (2005): Településkutatás, I-II. A települési és térségi tervezés társadalomtudományos alapozása. L’Harmattan-Ráció Kiadó, Budapest.

ü Kovács Mónika (2017, szerk.): Társadalmi nemek. Elméleti megközelítések és kutatási eredmények. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest.

ü Kőrössy Judit (2002): Az énkép és összefüggése az iskolai teljesítménnyel In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológia jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 83–101.

ü Meggyesi Tamás (1985): A városépítés útjai és tévútjai. Műszaki Könyvkiadó, Budapest

ü Mentális egészségfejlesztési stratégia: pozitív egészségfejlesztés és primer prevenció (2007): Egészségfejlesztési módszertani füzetek 10. OEFI

ü Merton, R. K. (1948): „The Self-fulfilling Prophecy”. Antioch Review, 8. 193-210.

ü Merton, R. K. (2002): Társadalomelmélet és társadalmi struktúra. Gondolat 1980; Osiris 2002.

ü Nemes, F.–Szelényi, I. (é. n.): Közösség mint lakóhely. – Győri P. (szerk.) A város, a város társadalma, életformacsoportok. Wesley János Lelkészképző Főiskola, Budapest.

ü N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. „A család életciklusa” című fejezet”, https://dtk.tankonyvtar.hu/xmlui/handle/123456789/2913?show=full, letöltés: 2022.05.20.

ü N. Kollár Katalin, Szabó Éva (2004, szerk.): Pszichológia pedagógusoknak, Osiris, Bp., 51-73.

ü Németh Gáborné Doktor Andrea (2008): A szociális kompetenciák fejlesztésének lehetőségei az iskolában. Tanítás-tanulás szakmódszertani folyóirat – tanítók számára, 5. évf. 9., 28-29.

ü Novotnyné Pletscher Hedvig (1998): Budapest városfejlődése az egyesüléstől napjainkig. In: Statisztikai szemle 1998/9. 755-776.

ü Orsós Anna (2015., szerk.): A romológia alapjai. PTE BTK Neveléstudományi Intézet, Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium, Pécs.

ü Pálmai Judit (2017): A közösség alapú egészségfejlesztő munka fogalma, módszertana és jellegzetességei. In: Dr. Lippai László (szerk.): Holisztikus egészség, egészségmagatartás és egészségfejlesztés. Testmozgásfókuszú egészségnevelés kortárscsoportban egyetemi jegyzetsorozat. I. kötet. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 71-77.

ü Parola füzetek. A közösségi fejlesztőmunka folyóirata, 1990- (Az eddig megjelent számok a Magyar Közösségfejlesztők Egyesületének honapjáról letölthetők)

ü Prievara Dóra Katalin (2018): A csoportok jelentősége a testmozgásra motiválásban: csoportnormák és referenciacsoportok. In: Dr. Lippai László (szerk.): Testmozgás, aktív szabadidő-eltöltés és a holisztikus egészség. Testmozgásfókuszú egészségnevelés kortárscsoportban egyetemi jegyzetsorozat II. kötet. Szegedi Tudományegyetem, Szeged. 75-81.

ü Póczy Klára (2004): Aquincum/Budapest római kori történelmi városmagja. Enciklopédia, Budapest

ü Pongrácz Kornélia (2015): Tanulók fogyatékossággal élő társakkal szembeni attitűdjének vizsgálata. Gyógypedagógiai Szemle. 2015-XLIII, évf., 290–304.

ü Reformátusok Budapesten I-II. Tanulmányok a magyar főváros reformátusságáról. Szerk. Kósa László (2006), ELTE BTK Művelődéstörténeti Tanszék-Argumentum Kiadó. https://www.argumentum.net/spd/reformatusok1/Reformatusok-Budapesten-12, 2022.06.05.

ü Réthy Endréné (2011): Tanári teljesítményvisszajelzés hatása a tanulók személyiségére. Pécs, Comenius.

ü Rosenthal, R., Jacobson, L. (1968): Pygmalion in the classroom. In: The Urban Review, 3.évf., 1. szám, 16-20.

ü Síklaki István (2010): Előítélet és tolerancia. Akadémiai kiadó, Budapest.

ü Szécsényi István (2009): Közösség szerepe az egyén szocializációjában. Fejlesztő pedagógia, 20. évf. 3., 53-64.

ü Szabó Ákosné (2014): Esélyek és egyenlőtlenségek. Gondolatok a tanulásban akadályozott személyek iskolai és társadalmi integrációjának összefüggéseiről. Gyógypedagógiai Szemle, 42. 1. sz. 1–8.

ü Szabó, Z. (1937): Cifra nyomorúság. Cserépfalvi Kiadó, Budapest.

ü Szekszárdi Ferencné (2005): A pedagógiai gyakorlat jellegzetes konfliktusai. In: Balogh László és Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Neumann Kht., Budapest.

ü Szendi Gábor (2017): Szárnyakat adni – Kitartó és kiváló gyerekek nevelése. Jaffa Kiadó, Budapest.

ü Szvetelszky Zsuzsa (2017): Rejtett szervezetek. Typotex Kiadó, Budapest.

ü Szvetelszky Zsuzsa-Bodor-Eranus Eliza (2020): A pletyka természete. Typotex Kiadó, Budapest.

ü Tarkó Klára és Benkő Zsuzsanna (szerk.) (2016): „Az egészség nem egyetlen tett, hanem szokásaink összessége”: szemelvények egy multidiszciplináris egészségfejlesztő műhely munkáiból. Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged.

ü Tarkó Klára (2019): Társadalmi környezet és kisebbségek. In. Benkő Zsuzsanna, Lippai László és Tarkó Klára (szerk.): Az egészség az életünk tartópillére. Egészségtanácsadási kézikönyv. Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó. Szeged. 67­-77.

ü Tarkó Klára és Benkő Zsuzsanna (2005): A magyar tanítóképzés megújítása – tananyagfejlesztés a Szegedi Tudományegyetemen. Új Pedagógiai Szemle. 2005 július – augusztus. 33–44.

ü Thomas, W. I.–Thomas, Dorothy Swaine (1928): The child in America: Behavior problems and programs. Knopf, New York. p. 571-572.

ü Tókos Katalin (2005): A serdülőkori önismeret az elméleti és empirikus kutatások tükrében – pedagógiai megközelítésben. In: Új Pedagógiai Szemle, 55.évf, 10.szám, 42-59.

ü Tóth László (2005): Csoportfolyamatok az osztályban. In: Balogh László és Tóth László (szerk.): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből. Neumann Kht., Budapest.

ü Török András (2013): Budapest könyv. Avagy Simplicissimus szerint a világ. (Felújított kiadás). Park, Budapest.

ü Vajda Zsuzsanna (2002): A társas kapcsolatok és viselkedés fejlődése kisiskolás kortól serdülőkorig. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest. 147–16.

ü Varga A. Tamás és Vercseg Ilona (2001): Közösségfejlesztés. NKA, Budapest.

ü Varga, A. T. (1985): Előszó. – E., Limbos (szerk.) Kulturális és szabadidős csoportok animálása. Népművelési Intézet, Budapest, 8.

ü Vizely Ágnes–Hegedűs Judit (2006): A veszélyeztetettség néhány kérdése. In: A gyakorlati pedagógia néhány alapkérdése. ELTE PPK, Budapest.

ü Vörös Károly (1973): Egy világváros születése. Kossuth, Budapest.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése