2023. február 2., csütörtök

„A bilincs a szabadság legyen” 100 éve született Polcz Alaine, avagy a hospice-mozgalomról

 I. Előszó elé

2004 környékén olvas(hat)tam Jókai Anna[1] Ne féljetek című regényét[2]. Az egyik legkülönösebb könyv, amelyet valaha kézbe fogtam. Valahogy megrázott; kicsit úgy éreztem, ahogy a kötet annotációja fogalmaz (idézem a bekezdés végén).

„Az öregedés és a halál regénye, amely ugyanakkor a négy főhős életének teljes spektrumát öleli fel.” Bár a legjelenebb jelenben végződik, az egyes sorsok múltja is megelevenedik: a Horthy-Magyarország, a személyi kultusz, a puha diktatúra esztendei, majd a rendszerváltás reményei és csalódásai, 1997-ig. Két asszony és két férfi története, de a gyermekek, unokák, „ősök” története is. Különlegessége a regénynek, hogy a négy ember közül nem mindegyik ismeri a másikat, mégis szoros szálak fűzik össze őket. Izgalmas könyv; kinek ajánlott olvasmány, kinek kötelező. „Határozott véleménynyilvánítás a mindenkit érintő kérdésben: életünk minősége függ össze halálunkkal. Semmi pesszimizmus: itt a halál perce kiragyog.”[3]

Itt kezdődött az a gondolatsor és folyamat, amely Polcz Alaine-nel és a hospice mozgalommal folytatódott, az életvégi méltó befejezés, s hogy a mentálhigiéné területéről vett fogalmat is használjak, az életintegritás beteljesedését követő méltó befejezés és lehetőségei jegyében. Ennek szellemében követem figyelemmel régóta a hospice és a tanatológia mozgalmakat. Eljött az idő, hogy ez a folyamat immár „meg is fogalmazódhassék”.

 II. Előszó

E referátum-vázlat címét-mottóját a magyarországi hospice mozgalom és a Magyar Hospice Alapítvány (1991) alapítójának, Polcz Alaine és férje, Mészöly Miklós író 2018-ban megjelent, 1948-1997 közötti levelezését tartalmazó kötet adta. Ez a cím bizonyos értelemben tökéletesen jellemzi a hospice mozgalom és szakterület, ezen túlmenően pedig a tanatológiai mozgalom teljes tevékenységét és aktivitását, céljait is, hiszen lényegében szintúgy erről szól̵nak: az emberi méltóságról; a méltósággal való elmenetel lehetőségéről.

Jelen referátum vázlatát-gerincét, elméleti hátterét hetekig építettem. Az áttanulmányozott, átolvasott, meghallgatott és megtekintett források sokaságát felsorolni is szinte képtelenség, bár e beszámoló végén megkísérlem.

Az apropóját pedig nem más adta, mint Polcz Alaine 2022. évben aktuális 100. születésnapja. Ennek emlékanyaga egy teljes önálló tanulmány anyaga (is) lehetne, ahogy Polcz Alaine egyéb szakmai tevékenységei egyaránt.

Maradva az eredeti témakörnél, jelen egység gerince Dr. Csikós Ágnes[4], a PTE ÁOK Alapellátási Intézete intézetigazgatója, a Hospice-Palliatív Tanszék mb. tanszékvezető, egyetemi docense, Dr. Hegedűs Katalin[5], a Semmelweis Orvostudományi Egyetem, Társadalomtudományi Intézet, majd Magatartástudományi Intézet egyetemi docense, Dr. Muszbek Katalin[6], a Magyar Hospice Alapítvány orvosigazgatója, Ablonczy Anna[7], a Polcz Alaine-hagyaték kezelőjének[8] és más szakemberek, intézmények szakmai tevékenységét alkotó kötetek, tanulmánykötetek, tanulmányok, folyóiratok, cikkek, online és offline publikációk, művek stb. egy része alapján készült, célul kitűzve a hospice mozgalom történetének és jellegzetességeinek tömör ismertetését.

 II. Bevezetés

Magyarországon 1991-ben a Polcz Alaine által alapított-vezetett Magyar Hospice Alapítvány[9] megalakulásával jelent meg a hospice szemléletű ellátás. Erről tanúskodik a mozgalom jelszava: „A hospice nem arról szól, hogy véget ér az élet, hanem arról, hogy még tart.”[10]

 III. Nemzetközi hospice-történet

A hospice latin eredetű angol szó, menedékházat jelent. A hospitium az ókori Rómában utasokat vendégül látó hely volt. Az i.sz. 4. század elején egy római matróna, Fabiola a keresztény segítségnyújtás szellemiségében megnyitotta otthonát a betegek, átutazó idegenek előtt. 1042-ben a Johannita Lovagrend Jeruzsálemben kórházat épített, ahol orvosokat alkalmazott, hogy a haldokló betegeket ellássák. A 11-12. századi lovagrendek közül mások is menedékhelyeket hoztak létre haldoklók számára.

A középkorban a „hospice” kifejezést zarándokok és utazók számára felállított menedékhelyre alkalmazták. Erre az időszakra a kereszténység fő elvei, a szeretet, könyörületesség, irgalmasság, jótékonyság voltak jellemzőek, a fő cél a gyengék és kiszolgáltatottak segítése volt. A középkori Hotel Dieu („Isten Háza”) azokat is befogadta, akik túl öregek és betegek voltak ahhoz, hogy kolduljanak. A 18. század közepéig az a mentalitás volt jellemző, amit Ambroise Paré, a híres francia sebész a 16. században fogalmazott meg: „Én kezelem, Isten meggyógyítja”. Tehát az, hogy a beteg meggyógyul vagy meghal, az Isten döntésétől függ, a döntés Isten joga, nem az emberé. A halál elfogadott része volt a mindennapi életnek.

A francia felvilágosodás idején az orvosi gondolkodás megváltozott, racionalizálódott. A betegek gondozásában az egyházi személyzetet fokozatosan világiak váltották fel. Az orvosi ismeretek bővülésével kialakult egyfajta hierarchia a betegek között: a betegeknek nem volt egyforma „tudományos” értékük. Ennek a gondolkodásnak a szellemében például nem foglalkoztak az áttétes rákos betegekkel, hiszen az ő meggyógyításukra már nem volt remény. A 19. század végére az orvoslás és a keresztény szerető gondoskodás világosan elvált egymástól. A kórházak a gyógyítás intézményeivé váltak: itt a gyógyulást „termelték”.

Európában a „hospice” és a haldokló betegek gondozása közötti kapcsolat a Lyonban tevékenykedő Mme Jeanne Garnier-Chabot tevékenységéig nyúlik vissza. Ő 1842-ben létrehozott egy hospice-t a terminális állapotban lévő rákbetegek számára a Dames du Calvaire (Kálvária Hölgyei) Egyesület keretein belül, mely polgári származású özvegyasszonyok szervezete volt. Főleg olyan nőgyógyászati rákban szenvedő nők kerülhettek a hospice-ba, akiket a kórházak és a szegényházak 13 már nem fogadtak be. A szeretet és könyörületesség szellemisége újjáéledt ezekben az intézményekben.

A 19. század végén egymás után nyíltak intézmények haldokló betegek számára Angliában is. Az elsőt, a Miasszonyunk Házát az Ír Irgalmas Nővérek főnökasszonya, Mary Aikenhead alapította az 1870-es években Dublinban, majd Corkban, azt követően 1905-ben Londonban. Ezek az intézmények az előrehaladott stádiumú és gyógyíthatatlan betegségben szenvedő betegek ellátására létesültek.

Az 1960-as évekig a kórházak többségében az orvostechnológiai fejlődésben való kizárólagos hit és az úgynevezett „agresszív gyógyítási modell” uralkodott. Az orvostudomány nagymértékű fejlődése ellenére sem vált azonban minden betegség gyógyíthatóvá. Továbbra is jelen volt a betegek szenvedése, különösen életük végén erősödtek fel a testi és lelki fájdalmak. Ennek a felismerésnek köszönhetően fejlődésnek indult a tanatológia, a halál tudománya, amely olyan tabukérdéseket kezdett feszegetni, mint a halál, a haldoklás, a gyász és a fájdalom.

A modernkori hospice kialakulásának történetében három kiemelkedő jelentőségű személyről kell részletesebben említést tenni.

1. Kalkuttai Teréz anya (Agnes Gonxha Bojaxhiu, 1910–1997)

Albániából származott, de már fiatal felnőtt korától Indiában élt, ahol 1931-ben tette le szerzetesi fogadalmát, majd közel két évtizeden keresztül tanított a kalkuttai Szent Mária szerzetesi iskolában. Kalkuttai Teréz anya hirdette meg elsőként a haldoklókkal, elesettekkel való törődés fontosságát. Az általa alapított kalkuttai Nirmal Hriday (Tiszta Szív) intézet lett az elhagyott halálos betegek első szeretetotthona. Egy vonatútja során a harmadosztályú kocsiban utazott, ahol óriási volt a tömeg. Megdöbbenve tapasztalta azt a nyomort és szegénységet, amely az indiaiak többségének kijutott. Ekkor ébredt rá küldetésére, arra, hogy nincs joga ahhoz, hogy a kolostor békéjében, kényelmében éljen, miközben az emberek – akiket szolgálni jött – nyomorognak. Küldetést érzett arra, hogy elhagyja a kolostort, megossza sorsát a szenvedőkkel, és a szegények között szolgáljon.

1948-ban Kalkutta érsekén keresztül engedélyt kért XII. Pius pápától, hogy elhagyhassa a közösséget és független apácaként Kalkutta nyomornegyedében dolgozhasson. Levetette szerzetesi öltözékét, fehér szárit öltött, és Patnába ment a missziós orvosnővérekhez, hogy megfelelő egészségügyi, ápolónői képzést kapjon. Hamarosan visszatért Kalkuttába, ahol az 1950-ben alapított Szeretet Misszionáriusai rend tagjai Teréz anya követőivé váltak. Nemcsak keresztények, hanem muszlimok, hinduk és nem hívők is régóta szentként tisztelik a fáradhatatlanul tevékenykedő asszonyt, akit 1979-ben Nobel-békedíjjal tüntettek ki.

 2. Dame Cicely Saunders (1918–2005)

A modern hospice és palliatív ellátás kialakulásának legjelentősebb személyisége Dame Cicely Saunders. Éleslátásának, bátorságának, elkötelezett és kitartó munkájának köszönhető a hospice ellátási rendszer és a palliatív orvoslás alapköveinek lerakása. Nővérként, szociális munkásként és orvosként a modern hospice mozgalom úttörőjének ismerik el. Felismerte a megdöbbentő hiányosságokat a haldokló betegek és családtagjaik igényeinek kezelésében, és reagált ezekre.

Mindig az egyes beteg és családja egyéni, sajátos igényeire összpontosított. Az foglalkoztatta, hogyan lehetne a haldokló, daganatos betegek totális – szomatikus, pszichés, szociális és spirituális – fájdalmát enyhíteni. A totális fájdalom definíciója is az ő nevéhez fűződik. Először fogalmazta meg, hogy a beteg megélt fájdalmait nem csupán a szomatikus eltérések, a betegség okozzák. Cicely Saunders a teljes körű beteggondozást, családgondozást, gyászgondozást és a valódi interdiszciplináris csapatmunka iránti igényt tanította meg.

1967-ben megalapította az első modernkori hospice házat, a St. Christopher’s Hospice-t Londonban. Ez volt az első modern oktató és kutató hospice részleg. Figyelemre méltóan rövid idő alatt alakította át az egészségügyi ellátás e területét, és döntött meg számos rögzült negatív előítéletet az életvégi ellátással kapcsolatosan.

 3. Elisabeth Kübler-Ross (1926–2004)

Elisabeth Kübler-Ross svájci származású pszichiáter. 1958-ban az Amerikai Egyesült Államokba költözött. New York, Colorado és Chicago nagy kórházaiban dolgozott. Amikor elkezdett praktizálni, megdöbbentette a haldoklókkal való kórházi bánásmód. Többször megfogalmazta, hogy elkerülték őket, rosszul bántak velük, és senki sem volt őszinte hozzájuk.

Ellentétben a kollégáival, leült a végstádiumban lévő betegekhez, meghallgatta őket. Haldoklókkal folytatott beszélgetései nyomán megismerhette a világ, hogyan gondolkodik sorsáról a haldokló beteg, és milyen stádiumokon megy keresztül, amíg eljut a halál előtt a végső megbékélésig. Elkezdett előadásokat tartani haldokló betegek közreműködésével, akik a haldoklással kapcsolatos legintimebb tapasztalataikról beszéltek: „A célom az volt, hogy áttörve a tagadás páncélján, a páciensek legmélyebb aggodalmai felszínre kerüljenek.” Kübler-Ross a londoni St. Christopher’s Hospice-t tekintette mintának, és óriási szerepe volt abban, hogy az Egyesült Államokban a hospice mozgalom kibontakozhatott. Amerikában is létrehozták a haldoklók házait, ahol őszintén beszéltek a halálról és elfogadták azt, mint az értelmes lét értelmes befejezését. A haldoklóknak emberhez méltó életet és halált igyekeztek biztosítani. Bestsellerré vált első könyve, „A halál és a hozzá vezető út”, amely 1969-ben jelent meg, nemzetközileg ismertté tette.

Ebben - a még ma is úttörőnek számító könyvében - leírja a haldoklás öt pszichológiai fázisát (elutasítás, düh, alku, depresszió, elfogadás), amelyeket a beteg végigjár a halálos betegség diagnosztizálásától a halál tényének elfogadásáig.

Következtetései forradalmiak voltak abban az időben, ennek ellenére viszonylag rövid idő alatt elfogadottá váltak. A haldoklás pszichológiai fázisai: 1. stádium: Elutasítás és izoláció 2. stádium: Düh A betegek dühösek, irigyek, őrjöngőek és haragosak lesznek. Felteszik a logikus kérdést: „miért pont én?”. 3. stádium: Alkudozás 4. stádium: Depresszió A veszteség érzése, a mind több lemondás depresszióhoz vezet. Kübler-Ross itt kétfajta depressziót különböztet meg: az egyik, ami a múltban történt veszteségek következménye, a másik a küszöbön álló halál veszteségeinek jelzője. 5. stádium: Belenyugvás Amikor a beteg képes kifejezni érzéseit, félelmét, elfogadni a saját halálát. Ekkor általában már nagyon gyenge, sokat alszik, de ez itt már nem a valóság elől való menekülés miatt van, hanem a belenyugvást, elfogadást jelenti a betegség végső stádiumában.

Indiában a Nobel-békedíjas kalkuttai Teréz anya, Angliában Cicely Saunders, az Amerikai Egyesült Államokban Elisabeth Kübler-Ross volt az a meghatározó személyiség, aki az életvégi ellátást forradalmasította, új elméleti alapokra helyezte és a gyakorlatban megkezdte ennek megvalósítását.

A hospice-ok a későbbiekben mindenütt az általuk kialakított filozófiát és alapelveket követték tevékenységük szellemében és gyakorlatában. E három nagyformátumú szakembert tekintjük a tanatológia, a halállal, haldoklással és a gyásszal foglalkozó tudomány megalapítóinak.

 IV. Magyarországi (vázlatos és szubjektív) hospice- történet

A hospice mozgalom és szellemiség fejlődése a kelet-európai országokban jóval később indult el. Azt mondhatjuk, hogy ezekben az országokban körülbelül 20 éves lemaradás figyelhető meg. A magyarországi hospice mozgalom az 1980-as évek végén, a ’90-es évek elején indult. Ebben Polcz Alaine munkásságának kiemelkedő szerepe van. Polcz Alaine volt az, aki először rávilágított a haldokló betegek (gyermekek) elégtelen ellátására, komplex szükségleteire. És 2022-ben volt születésének 100. évfordulója.

 Polcz Alaine (1922–2007)

Kolozsváron született. A háború alatt – 19 évesen – súlyos sérüléseket szerzett, kórházban kellett újraéleszteni. Közben intenzív halálközeli élményeket szerzett, melyek megváltoztatták addigi világlátását. Ezek hatására kezdett pszichológiával, a halál és a gyász kutatásával (tanatológiával) foglalkozni.

A második világháború szörnyűségeiből szabadulva pszichológia szakra iratkozott be. Az ELTE bölcsészkarán szerzett pszichológus diplomát 1949-ben. Pályájának kezdetén felnőtt elmebetegekkel folytatott művészetterápiát, majd gyermek-ideggondozóban játékdiagnosztikával foglalkozott, játékteszteket dolgozott ki. A SOTE II. sz. Gyermekklinikáján a beteg, haldokló gyermekek és hozzátartozóik pszichológusa. Alapozó fontosságú műveket publikált a gyermekek haláltudatáról. Tanatológiai, pszichológiai munkái kézikönyveknek számítanak. „Az élet nem a halállal végződik” – vallotta az idén 100 esztendeje született szerző. Tanatológiai munkássága nyomán az utolsó percek tanújának is nevezik.

Polcz Alaine számtalan haláleset tapasztalása után, másokkal együtt hangsúlyozta: „Az a valami, amit halálnak nevezünk, átlépés egy másik minőségű és formájú életbe, egy materiális, fizikai létből egy szellemibe. Csakhogy az utolsó órák és percek nagyon fontosak. Eldönthetik, meghatározhatják az örök élet helyét és minőségét.”

Az első magyarországi hospice szervezet, a Magyar Hospice Alapítvány alapító tagja.  Az 1980-as évek végén, amikor a politikai változások már lehetővé tették a különböző társadalmi szervezetek, alapítványok szerveződését, az Országos Onkológiai Intézetben két csoport kezdte meg a tevékenységét: a daganatos betegek pszichoonkológiai gondozásával foglalkozó munkacsoport, valamint a rákbetegek érdekvédelmi csoportjait tömörítő Rákbetegek Országos Szövetsége. Elsősorban az volt a törekvésük, hogy a súlyos betegek pusztán szomatikus terápiája helyett komplexebb, pszichoszomatikus ellátást valósítsanak meg. Több figyelmet szenteltek a betegek szociális problémáinak is. Ezzel együtt előtérbe kerültek az orvos és beteg közötti nyíltabb kommunikáció kérdései, valamint a betegek jogait tisztázó törekvések is. A Magyar Hospice Alapítvány 1991-ben jött létre. A hospice ellátási forma teljesen ismeretlen volt a közvélemény előtt. Elsődleges feladatként jelentkezett a haldoklók gondozási formáinak megismertetése, elfogadtatása. A minisztérium, a társadalombiztosítás, az önkormányzatok képviselői, valamint a kórházigazgatók részéről nagy szimpátia és együttműködési készség nyilvánult meg a témával kapcsolatban. Mindenki egyetértett a palliatív gondozás bevezetésének szükségességével, de senki sem mert lépni. A képzések terén tett első lépesek egyike volt, hogy 1993-ban dr. Hegedűs Katalin vezetésével továbbképzés indult a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen „A halál és haldoklás etikai és pszichológia problémái. A haldokló és a halál méltóságáért” címmel. Több hospice szervezet és osztály kezdte meg működését a ’90-es évek közepén.

Az átmenet korszakában, 1995-ben alakult meg a Magyar Hospice-Palliatív Egyesület, a magyarországi hospice ellátó szervezeteket összefogó, érdekvédelmi szervezet. Az Egyesület alapszabályban rögzített céljai a következők:

• A hazai hospice szervezetek szakmai együttműködésének elősegítése,

• Érdekvédelmi feladatok ellátása,

• Egységes elvek alapján működő hospice alap- és továbbképzések, konferenciák szervezése és összehangolása,

• Nemzetközi kapcsolatok kialakítása és fenntartása külföldi hospice szervezetekkel,

• A hospice tevékenységgel kapcsolatos szakmai anyagok, információk gyűjtése és hozzáférhetőségük elősegítése,

• Állásfoglalások, standardok kialakítása,

• Mindazon kutatásoknak és modellkísérletekben szerzett tapasztalatoknak a támogatása és koordinálása, amelyek elsősorban a haldoklás, halál, haldoklók kísérése, palliatív terápia és a fájdalomcsillapítás témaköreivel foglalkoznak,

• Publikációk megjelenésének elősegítése,

• A társadalmi köztudat olyan formálása, amely lehetővé teszi, hogy a haldoklás és a halál az ember elidegeníthetetlen jogainak, valamint emberi méltóságának megfelelően mehessen végbe.

A Magyar Hospice Alapítvány, a Magyar Hospice-Palliatív Egyesület és más civilszervezetek együttes és kitartó munkájának köszönhetően az 1997. évi CLIV. új Egészségügy Törvény 99. bekezdésében szerepel a hospice mint a haldokló betegek legmegfelelőbb ellátási formája.15

A hospice ellátás 2004-ben kezdett integrálódni a magyar egészségügyi rendszerbe, fejlődése az elmúlt évtizedekben tovább folytatódik; de ez már egy másik, önálló tanulmány anyaga. (Az elmúlt évtizedek fejlődési irányairól – részben – a feltüntetett szakirodalmi jegyzék tanúskodik.)

 Köszönettel a végiggondolás lehetőségéért:

 Cseh Gizella

  

V. Szakirodalom

Boyer, Anna: Szemben a halállal. HVG Könyvek, Budapest, 2021.

Chochinov, Harvey Max: Méltóságterápia – Utolsó szavak az utolsó napokra. Oriold és társai Kft., Budapest, 2014.

Csikós Ágnes (szerk.): Palliatív ellátás. Medicina Könyvkiadó, Budapest 2022.

Gawande, Atul: Mert egyszer meghalunk – Az orvostudomány és ami a végén számít. Tericum Kiadó, Budapest, 2015.

Hegedűs Katalin (szerk.): Halálközelben II. Magyar Hospice Alapítvány, Budapest 1995.

Hegedűs Katalin (szerk.): Halálközelben. Magyar Hospice Alapítvány, Budapest 1994.

Hegedűs Katalin: Az emberhez méltó halál. Osiris Kiadó, Budapest 2000.

Hegedüs Katalin: Létezik-e jó halál? Oriold és társai Kft., Budapest 2017.

Hennezel, Marie de: A meghitt halál. Európa Könyvkiadó, Budapest, 1997.

Kalanithi, Paul: Elillanó lélekzet. Casparus Kiadó, Solymár, 2016.

Kocsis Erika: Mint a feketeszeder – Történetek egy hospice osztály életéből. Publio Kiadó, Győr, 2017.

Kübler-Ross, Elisabeth: A halál és a hozzá vezető út. Gondolat Könyvkiadó, Budapest,1988.

Muszbek Katalin (szerk.): Pszichológia a rákbetegek szolgálatában. Magyar Hospice Alapítvány, Budapest, 2005.

Pilling János (szerk.): A haldoklás és a gyász pszichológiája. Hospice Tankönyvek, SOTE, Budapest, 1999.

Pilling János: A halál és a haldoklás kultúrantropológiája. Hospice Tankönyvek, SOTE , Budapest.

Polcz Alaine: A halál iskolája. Magvető Kiadó, Budapest, 1989.

Polcz Alaine: Gyászban lenni. Pont Kiadó, Budapest, 2000.

Polcz Alaine: Ideje a meghalásnak. Pont Kiadó, Budapest, 1998.

Polcz Alaine: Kit siratok? Mit siratok? (vallomások) Jelenkor, Budapest, 2003.

Polcz Alaine: Meghalok én is? Századvég Kiadó, Budapest,1993.

Singer Magdolna: Partitúra – utolsó beszélgetés Polcz Alaine-nel. Jaffa Kiadó és Kereskedelmi Kft., Budapest, 2016.

Singer Magdolna: Veszteségek ajándéka. Jaffa Kiadó és Kereskedelmi Kft., Budapest, 2016.

Singer Magdolna: Vigasztalódás a gyászban. Jaffa Kiadó és Kereskedelmi Kft., Budapest, 2016.

Tatelbaum, Judy: Bátorság a gyászhoz. Pont Kiadó, Budapest, 1998.

Yalom I. D., Yalom M.: Halálról és életről. Park Könyvkiadó, Budapest, 2022.

Yalom, Irvin D.: Szemben a nappal – A haláltól való rettegés legyőzése. Park Könyvkiadó, Budapest, 2018.

Zana Ágnes: Mit mondjak, hogyan mondjam? Gondolatok az életről és az élet végéről. Kossuth Kiadó Zrt, Budapest, 2018.



[2] Jókai Anna: Ne féljetek. Széphalom könyvműhely, 2003. https://www.lira.hu/hu/konyv/szepirodalom/felnottirodalom/regenyek/ne-feljetek-2, letöltés: 2023.01.13.

[6] https://hospicehaz.hu/munkatarsak/, letöltés: 2023.01.01.

[8]https://bookline.hu/product/home.action?_v=Ablonczy_Anna_Miert_eppen_Polcz_Alaine_&type=10&id=2109859134, letöltés: 2023.01.01.

[9] Vö.: https://hospicehaz.hu/, letöltés: 2023.01.01.

[10] https://hospicehaz.hu/, letöltés: 2023.01.01.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése