2023. február 9., csütörtök

Orsós Anna (szerk.): A romológia alapjai (Pécs, 2015) (könyvismertetés)

Orsós Anna (szerk.): A romológia alapjai. PTE BTK Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium. Pécs, 2015. 382 oldal. ISBN 978-963-642-821-1

Mottó:

„A vándor cigányok ideje

Rég tovatűnt. De látom őket,

Vakító fényesen,

Élesen és tisztán, akár a víz…”[1]

 

A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszéke és Wlislocki Henrik Szakkollégiuma Orsós Anna szerkesztésében 2015-ben jelentette meg A romológia alapjai című tanulmánykötetet. Forray R. Katalin a kötethez írott kimerítő bevezetőjében megjegyzi, hogy e jelen tanulmánykötetre, bár két előzménykiadvánnyal is bír (a Romológia–Ciganológia 2000-ben, illetve az Ismeretek a romológia alapképzési szakhoz 2006-ban jelent meg), „mindenképp szükség volt”.[2]

A fentieknek, azaz a bevezető gondolatokban és az annotációban írottaknak megfelelően a tanulmánykönyv interdiszciplináris megközelítésben, a 2015-ig eltelt közel húsz év akkori legfrissebb kutatási eredményeire támaszkodva mutatja be a magyarországi cigány/roma kisebbséget (mint a mai Magyarország legnagyobb létszámú etnikai kisebbségét), aktuális társadalmi helyzetét, történetét, kultúráját, mai problémaköreit; illetve a velük kapcsolatban − e kötet kapcsán talán kissé nyomatékosabban fókuszba helyezett − létező, fellépő és megoldandó további kérdés- és problémaköröket. A kötet elsődleges célcsoportja a romológia képzésben tanuló egyetemi hallgatók, de a tanulmánykötet átfogó ismereteket kíván nyújtani a magyarországi cigányság iránt érdeklődő olvasóknak egyaránt. Ugyanakkor szintén megemlítendő információ, hogy a kötetben publikáló szerzők a szakterület ismert oktatói−kutatói, akik különböző oktatási és kutatóintézményekben, illetve a kötet megjelenését kezdeményező−megvalósító anyaintézményben tevékenykednek.

Jelen kiadvány mintegy tizenkét tanulmányt tartalmaz; ezek külön-külön további altémákra specializálódnak, illetve fókuszálnak. A tanulmányok közül az első, amely tulajdonképpen a tanulmánykötet mintegy bevezetőjeként meghatározandó, és amelyet Forray R. Katalin jegyez, A romológia egyetemi oktatásáról értekezik. A szerző a kötet bevezető sorai után egy érdekes jelenségre hívja fel a figyelmet, amely nem más, mint egy bizonyos szempontú sajátos aspektus, egy speciális időszemlélet, amely a cigány/roma etnikai kisebbség és etnikai lét meghatározó kulturális faktora; egyrészt mint e kisebbség létet és társadalmi helyzetet befolyásoló körülmény, másrészt mint egy társadalmi alaptényező.[3]

Ezt követően bontakoznak ki kötet további tanulmányai, szám szerint tizenegy, amelyek néhány nagyobb tematikus alegységbe, tkp. tárgyköri klaszterekbe tömörülnek (bár ezt a kötetben külön tárgyi információ nem jegyzi). Minderről Forray R. Katalin az alábbiakat írja: „A tanulmányok első köre a történeti összefüggésekre helyezi a hangsúlyt, s ebben a vonatkozásban ismerjük meg a hazai cigányságot. Külön hangsúlyt kap a szociológiai és területi összefüggések rendszere is, amely segít megismerni a népcsoport jelenlegi helyzetét. A következő tanulmányok a fókuszt a nyelvekre helyezik. Ez különösen azért fontos tudományos szempont, mert kiemelik, hogy egyenrangú társadalmi beilleszkedés a nyelvi értékek megőrzésével lehet valóban kölcsönösen értékes folyamat. Két tanulmány foglalkozik az iskolázással, illetve ennek nehézségeivel. Fontos kérdések ezek, hiszen éppen az alacsony iskolázottság fenyeget tartós lemaradással, sőt kiszakadással. Ennek okait és a jogi szabályozás problémáit is számba veszi egy tanulmány. Végezetül általában a kultúra, különösen a művészetek területén megjelenő eredményeket veszi szemügyre két tanulmány.”[4]

Nézzük mindezt, kissé részletesebben. Az első azonosítható tanulmány−klasztert mintegy három történeti−szociológiai aspektusú dolgozat alkotja, amelyek (az európai, illetve a magyarországi) cigányság történetével, a cigány/roma fogalom és identitás problematikájával, a cigány csoportokkal kapcsolatos egyéb kutatások irányainak rövid áttekintésével stb. foglalkoznak. A második tematikus egység (ugyancsak három dolgozat) a magyarországi cigányság nyelvi−etnikai megoszlásával és jellemzőivel foglalkozik. Ezt követi a cigány/roma fiatalok közoktatási pályafutását elemző, illetve a nemzetiségi jogok helyzetét leíró tanulmányegyüttes. A tanulmánykötetet két, a cigány/roma kultúrával foglalkozó írás zárja Szuhay Péter, illetve Beck Zoltán tollából.

Az első klaszter kezdő tanulmányának szerzője Kállai Ernő[5], akinek érdekes, széles spektrumú írása történeti aspektusokon keresztül tekinti át a cigányság magyarországi történetét, ugyanakkor néhány történeti érdekességen keresztül az elmúlt évezred Európájának „cigánysági politikáját” is. Mindemellett említést tesz a Romániában élő, rendkívül sokszínű ottani roma közösségről, amelyet a magyar cigányság történetiségének bemutatása követ. Vélekedése szerint a tény, amely ezt a több színterű és eredetű „világot” mégis összeköti, nem más, mint a cigányság „anyaország-nélküliség” érzése, az ebből fakadó, évszázadokon átívelő társadalmi peremhelyzet. Ebből automatikusan következik az identitáskeresés kapcsán az arra a kérdésre való megfelelés nehézsége, hogy „ki is az a cigány”.

Dupcsik Csaba[6] is a magyarországi romák történetét, illetve a cigánykép történeti változásait tekinti át, egy nagyon sajátos szempontból. A mű egy speciális, több elemes ’tipológiai rendszert’ ismertet meg a szakterület iránt érdeklődőkkel, és tisztáz néhány érdekes identifikációs kategóriát, mint például a ’kívülálló”, stb. meghatározásait, itt: értelmezendő minőségét; saját gondolatmenetét alátámasztandó.[7] A szerző külön hangsúlyozza, hogy a roma közösségek sohasem egy „zárt kapszulában éltek”, ily módon a 20. század végén egy nagyon, a korábbinál is differenciáltabb képet mutatnak.

E tematikai egységet Cserti Csapó Tibor[8] a cigány csoportok modern társadalombeli helyzetét vizsgáló, szociológiai megközelítéssel dolgozó kutatásait és eredményeit prezentáló tanulmánya zárja. Az értekezés tulajdonképpeni egyik alapdilemmája a népcsoport megfelelő elnevezése kérdése, amely az ily jellegű vizsgálatok egyik sarkalatos pontja. Több megközelítést bemutatva ismerteti meg az olvasókkal, hogy a „ki a cigány” kérdés tudományos megválaszolása igényes feladat, majd röviden ismerteti a magyarországi kutatások jellegzetességeit, útjait, kérdéseit és azon eredményeit, amelyek a cigányság demográfiai, területi, iskolázottságára vonatkozó ismeretekkel, illetve legújabb vetületként foglalkoztatottsági adatokkal (is) szolgálnak.

A második tematikai klaszter három tanulmánya a magyarországi cigányság nyelvi−etnikai megoszlásával és jellemzőivel, illetve magával a cigány nyelvvel, nyelvekkel mint adekvát társadalmi és  nyelvi jelenséggel foglalkozik/-nak. Ezek közül az első, Szalai Andrea[9] széles horizontú, bizonyos értelemben „alapozó” tanulmánya, amely szociolingvisztikai szempontból közelít a hazai cigány nyelvekhez mint társadalmi jelenségekhez; emellett azonban próbál egy általános helyzetképet is érzékeltetni, bemutatni a beás és a romani nyelv vonatkozásában. Ezen túlmenően megpróbálja definiálni ezek nyelvi variánsait, kitér a cigány nyelvek írásbeliségének problematikájára. Ezen túlmenően kissé részletesebben foglalkozik a romani nyelvet beszélő közösséggel; nyelvi szocializációs jellegzetességeikkel és nyelvi stratégiáikkal.

A tanulmánycsoport második egységeként Orsós Anna[10] ugyancsak nyelvészeti megközelítésű írása a beás nyelvvel foglalkozik. A nyelvi nézőpontot mint prezentálási aspektust és szegmenst előtérbe helyezve mutatja be a beás nyelvet beszélők etnikai közösségét, azonosságtudatukat, ennek paramétereit, nyelvi helyzetüket és a nyelvfejlesztés, illetve nyelvhasználat kérdéseit és lehetőségeit. Ugyanakkor külön adalékként próbálja érzékeltetni azt a folyamatot és befektetett szakmai és érdemi munkát, amely a beás nyelv sztenderdizációs és kodifikációs kísérletei céljából történt és történik; beleértve a nyelvváltozatnak az oktatási platformokon való megjelentetését is. „Fontos és hasznos adalék mindazok számára, akik a cigánysággal kívánnak foglalkozni tanulmányaik során” – mondja Forray R. Katalin.[11]

Ezt a tanulmányegységet Lakatos Szilvia[12] írása zárja, amely az előző tanulmányokhoz hasonló koncepció mentén halad. Tanulmányának bevezető gondolatai szerint a „(…) tanulmány célja a romani nyelvvel kapcsolatos kutatások, jogszabályi háttér bemutatása. Az első fejezet röviden ismerteti a romani nyelv eredetét, fejlődési szakaszait, majd kitér a fontosabb fogalmakra (konzervatív és pararomani nyelvváltozatok, dialektusok). Ezután a lényeges nyelvészeti kutatások, azon belül a nyelvhasználati vizsgálatok összefoglalása következik. A tanulmány kitér a romani nyelv oktatásban betöltött szerepére (köz- és felsőoktatás), illetve a nyelvvizsga lehetőségek bemutatására (…).”[13]

A nyelvészeti egységet követi a cigány/roma fiatalság közoktatási pályafutását elemző, illetve a nemzetiségi jogok helyzetét leíró tanulmányhármas. Az iskolázottság és a munkanélküliség kapcsolatát, a munkaerőpiaci esélyeket, az iskolai hátrányokat sokan vizsgálták már a közeli és a távolabbi múltban; az etnikai kisebbségek oldaláról is. Hajdú Tamás, Kertesi Gábor és Kézdi Gábor írása[14] újító szándékú, egyedi és kiemelkedő jelentőségű, hiszen „elsőként számol be egy teljes középiskolai kohorszot képviselő, országosan reprezentatív mintán a magyarországi roma tanulók középiskolai pályafutásáról és egyetemi továbbtanulási esélyeiről”[15]; azaz pontosabban fogalmazva szól ez az írás az oktatás és a lemorzsolódás kapcsolatáról, viszonyáról és esélyeiről is; főként a középiskolai képzésre összpontosítva. A tanulmány alapját egy konkrét projekt, a TÁRKI Életpálya-felmérésének (2006−2012) adatai nyújtották, amely információkat releváns matematikai statisztikai elemzésekkel analizálták; illetve mindennek nyomán pedig megpróbálták feltárni a roma fiatalok középiskolai lemorzsolódásához vezető okait. Ugyanakkor a tanulmány a végső konklúziók egyikeként egy nagyon tanulságos, érdekes, megfontolandó megállapítást tesz, mely szerint „a roma fiatalok általános iskolai lemaradását nem etnikai sajátosságok, hanem csaknem kizárólag jól értelmezhető társadalmi okok magyarázzák”.[16]

A tematikai hármas középső egysége elsősorban oktatáspolitikai indíttatású. Zolnay János[17] nagyívű tanulmánya a roma diákok közoktatási esélyeinek történti alakulásáról értekezik; „az elméleti összefüggésektől a konkrét kérdésig részletesen tekinti át a cigányság iskolázását. Különös figyelmet fordít az elmúlt évtized oktatáspolitikai döntéseire, és ezeknek az oktatás alakulására gyakorolt hatására.”[18] A tanulmány érdekes megállapítást tesz; pontosan felrajzolja a történeti keretből és az oktatáspolitikai döntések, illetve az ezek nyomán kiinduló, majd mintegy évtizedek alatt lezajlott/lezajló konkrét társadalmi történéseket és folyamatokat, majd tkp. ezen következmények érdekes együtthatójaként egy érzékelhető, tkp. szegregáló axis meglétét villantja fel, amely – vélekedése szerint – a magyarországi közoktatáspolitikát stabilan jellemezte/jellemzi (pl. kis létszámú cigány osztályok, stb.). Tanulmánya gondolatmenete és érvelése alátámasztásául ennek a tételnek az időbeni lezajlását/követését, illetve analízisét kísérli meg. Gondolatmenete a kortárs történésekre/döntésekre utaló zárómondata az előzőeket hivatott igazolni: „(…) Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy az új közoktatási rendszer a legszegényebbeket – és a romák többsége nagyon szegény – társadalmi integrációjuk egyetlen lehetséges eszközétől fosztja meg.”[19] (E helyütt személyes megjegyzésként engedtessék meg nekem azon megállapítás leírása, amely szerint ez a tézis bizonyos .értelemben egybecseng azzal az hitvallással és nézettel, amelyet a 19. század végén Hugonnai Vilma, az első magyar orvosnő vallott a nőképzés vonatkozásában, aki felismerte, hogy „a(z) /női/ egyenjogúság garanciája a két nem azonos iskoláztatásában rejlik”.)

A harmadik tanulmányklaszter befejező dolgozata Fórika László, Török Tamás és Magicz András[20] jogi aspektusú, könnyen olvasható és átlátható, logikailag kiválóan tagolt áttekintése a nemzetiségi jog, jogi fogalmak és jogrendszer magyarországi és nemzetközi szisztémájáról. A gondolatment előbb tömören ismerteti a nemzetiségi jog és jogrendszer alapfogalmait, ezek rendszerét, majd felvázolja helyüket a hazai és a nemzetközi jogrendben. Ezt követően foglalkozik a nemzetiségi jogok jellemzőivel és konkrét megjelenésükkel a különböző törvényekben, illetve ismerteti a – nemzetiségi − jogvédelem szerveit; kiemelve a roma kisebbség helyzetét értelmezendő.

A tanulmánykötet záró egysége kulturális szemléletű−jellegű; e tárgyban két, nagy merítésű, jelentős tudásanyagot ismertető tanulmányt hoz. Ebből az első néprajzi−antopológiai, a második irodalmi−képzőművészeti indíttatású és vonatkozású. Szuhay Péter[21] írása „mélyen elemzi azt a kulturális örökséget, amit a cigányok, romák különböző csoportjai Magyarországon felmutatnak”.[22] Ily módon a két kulturális tematika közül ez a „hagyományosabb”; egyrészt tehát a cigányság hagyományos kultúrájával ismerteti meg az olvasót, másrészt az etnikai kisebbség körében végzett néprajzi és antropológiai ismereteket és kutatásokat összegzi.

Beck Zoltán[23] tanulmánya „a cigány szépirodalom mellett a képzőművészetet mutatja be. Mindkét témát az általános jellemzés, a kiemelt művek és alkotók értő és izgalmas elemzésével olvashatjuk. Szuhay Péter tanulmányával együtt teljes képet kapunk arról a művészeti teljesítményről, amellyel hazánk a cigányság hozzájárulásával gazdagodott.”[24] A tanulmány a cigány irodalom terminusának fogalmával és kánonjával, illetve a cigány/roma képzőművészet fogalmának értelmezésével és sajátosságainak részletezésével, alakulásával, illetve mindkét művészeti szakterület kiemelkedő képviselőinek bemutatásával foglalkozik.

Záró gondolatmenetként és tárgyi összefoglalásként elmondható, hogy az Orsós Anna által szerkesztett, tudományos megalapozottságú, bőséges tematikájú, interdiszciplináris szemléletű, jelentős mennyiségű ajánlott és felhasznált szakirodalmat hivatkozó, szakterminológiai nyelvhasználatot preferáló tanulmánykötet láthatóan és érzékelhetően kettős céllal íródott. Szakmai kompetenciái és relevanciái mellett tipográfiai megoldásként a nagy nyomdai formátumot és betűméretet választó, színes kivitelezésű publikáció a romológiai szakterület vonzatában valóban széles spektrumban tájékoztatja az elsődleges célcsoportként megjelölt romológiai alap- és/vagy mesterképzésben résztvevő egyetemi hallgatókat. E vonatkozásban valóban egy felső- és posztgraduális oktatásban használatos (alap)tankönyvként értékelendő. Másrészt azonban tematikai sokrétűsége, áttekinthetősége, logikai felépítése és olvasmányos nyelvi stílusa által láthatóan közérthetőségre törekvő kiadványról beszélhetünk, amely akár a tudományos ismeretterjesztés funkcióját is betöltheti. Ezen aspektusból szemlélve (alap)szakkönyvi jelleget ölt. Mindkét cél és funkció magabiztosabb megvalósítását és betöltését talán segíthette volna egy fogalomtár és egy tárgymutató megvalósítása/hozzácsatolása; a felsőoktatási portfólióban esetleg egy-egy kiegészítő szemelvénykötet és gyakorlókönyv, mint hozzáadott érték/praktikum.

A fent elhangzottak jegyében jószívvel ajánlom e tanulmánykötetet a társadalom szakmai és széles rétegeinek, minden érdeklődő olvasónak, hiszen az összeállítás egy-egy témájának gazdag kifejtése révén valóban alapos betekintés nyerhető a magyarországi cigány/roma közösségek múltjába, jelenébe, sajátosságaiba, valamint az ide vonatkozó társadalomtudományi diskurzusokban folyó szakterületi kutatásokba.



[1] Fonseca, Isabel: Állva temessetek el! A cigányok útja. Budapest, Európa, 2010. 11-12.

[2] Avagy ahogy a kötet annotációja mint összefoglaló szüzsé maga fogalmaz: „[A 2000-es és a 2006-os kiadványok megjelenése óta] eltelt 10−15 évben egyrészt számos új ismerettel bővültek ezek a tématerületek, másrészt nem volt teljes körű az e könyvekben felvonultatott, általunk művelt témák köre sem. Ez indokolta, hogy elkészítsünk egy újabb, hiánypótló kiadványt, amely új szempontokkal, új tanulmányokkal és természetesen új szerzőkkel is bővíti a korábbi összefoglaló műveket. A könyvben a cigány, roma népcsoport általános és különös hangsúllyal természetesen magyarországi helyzetével kapcsolatos ismereteknek adtunk helyet. Arra törekszünk, hogy olvasóink−hallgatóink minél teljesebb képet kapjanak hazánk legjelentősebb létszámú kisebbségének történetéről, kultúrájáról, mai problémáiról és sikereiről. Talán szerénytelenség nélkül állapíthatjuk meg, hogy a sikerek egyike a mi jelentős hagyományú egyetemi tanszékünk, az ott folyó oktató, kutató és fejlesztő munka. Ennek egyik állomása a jelenlegi kötet.” Vö. Orsós Anna (szerk.): A romológia alapjai. PTE BTK Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium. Pécs, 2015. Annotáció

[3] Vö. Forray R. A romológia egyetemi oktatásáról. In: Orsós Anna (szerk.): A romológia alapjai. PTE BTK Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium. Pécs, 2015. (továbbiakban; i. m.) 7−17.

[4] Vö. Forray R. Katalin, i. m., itt: 9−10.

[5] Kállai Ernő: Cigány csoportok Európában és Magyarországon, In: i. m., 19−47.

[6] Dupcsik Csaba: Képek, keretek, korszakok vázlat  a magyarországi cigányok  történetéhez, In. i. m. 49−78.

[7] Csupán érdekességként említendő, hogy a mai „cigány” kifejezés eredeti görög megfelelője, az „ατσιγανος” (’atsziganosz’) szó eredeti jelentése „törvénnyel szemben álló”, „kívülálló”, „érinthetetlen”.

[8] Cserti Csapó Tibor: A cigány csoportok helyzete  a modern társadalomban – szociológiai megközelítések és azok problematikája. In: i. m., 79−116.

[9] Szalai Andrea: A cigány kisebbség nyelvei: szociolingvisztikai aspektusok, In: i. m., 117−150.

[10] Orsós Anna: A beás nyelv, In: i. m., 151−179.

[11] Vö. Forray R. Katalin, i. m. 11.

[12] Lakatos Szilvia: A romani nyelv, In: i. m. 181−208.

[13] Lakatos Szilvia, i. m. 181.

[14] Hajdu Tamás–Kertesi Gábor–Kézdi Gábor:  Roma fiatalok a középiskolában., In: i. m. 209−248.

[15] Hajdu Tamás–Kertesi Gábor–Kézdi Gábor, i.m. 209.

[16] Hajdu Tamás–Kertesi Gábor–Kézdi Gábor, i.m. 219.

[17] Zolnay János: A roma diákok esélyei a közoktatásban. In: i. m. 249−270.

[18] Forray R. Katalin, i. m. 11.

[19] Zolnay János, i. m. 267.

[20] Fórika László–Török Tamás–Magicz András: A nemzetiségi jogok rendszere. In: i. m. 271− 310.

[21] Szuhay Péter: Néprajz és kulturális antropológia:  kutatások és mozaikok a cigány csoportok kultúrájából. In: i. m., 311− 349.

[22] Forray R. Katalin, i. m. 11.

[23] Beck Zoltán: A cigány, roma irodalom és képzőművészet alapjai, In: i. m., 351−382.

[24] Forray R. Katalin, i. m. 11.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése