Mottó:
„A
nők egyetemi tanulmányainak 20. század eleji története továbbra is igazolja,
hogy a nők egyetemi, esetünkben orvosegyetemi felvétele a mindenkori
aktuálpolitika függvénye, vagyis a nők tanuláshoz való joga a társadalmi
elvárások alá rendelődik.” (Jobst Ágnes)[1]
„Hugonnai
Vilma az első magyar, modern értelemben vett diplomás nő, ezzel ő nyitotta meg
az értelmiségi asszonyok honi sorát. Az életút ismeretében joggal merül fül a
kérdés: vajon mi tette lehetővé rendkívüli teljesítményét, környezetének
korlátai közül hogyan sikerült kitörnie, miként váltotta valóra a gátló
körülmények dacára elképzelését, miként lépett az orvoslás önálló, szabad,
értelmiségi hivatásának útjára” – teszi fel a kérdést Hugonnai Vilmáról szóló
előadásában Jobst Ágnes 2000-ben, az Asszonysorsok a 20. században című
nőtörténeti konferencián.[2]
Mi ezt a zárókonklúzióra ösztönző
kérdést a gondolatsor elejére helyezzük; lévén e végkövetkeztetés itt egyben
remek kiindulást jelenthet; hiszen ezen, a doktornő születésének 175.,
halálának 100. évfordulója kapcsán született, összegző szemléletű áttekintés
lényegében pontosan erre tesz kísérletet.
2. Társadalmi szerepek
Ez a tematikus írás életpályája egy érdekes, tovább gondolandó
oldalát/fonalát, a társadalmi szerepeire koncentráló, azok szerinti
elsődleges rétegződését, illetve annak adott szempontú narratívája szerinti
rövid vázlata végigtekintését hivatott bemutatni, prezentálni. Ezt követően,
pontosabban ezzel párhuzamosan, ennek részeként kerül sor kerül a doktornő
és „az állam találkozásának”/harcának mintegy tizenhét évig tartó megidézésére;
az orvosnő diplomájáért való küzdése narratíváját idézzük meg; ennek milyenségét
és dinamikáját, kiegészítve Hugonnai-önéletírásokkal, megszólalásokkal.
Mindezt teszem
elsősorban címszavakban, az életpálya eseményei alakulása nyomán fel-feltűnő,
majd változó fenomének természetes folyományaként, a 21. század fogalomhasználata
felől szemlélve, kronologikus aspektusból röviden az alábbiak szerint vázolható/összegezhető
(a teljesség igénye és ígérete nélkül).
Hugonnai Vilma
elsődleges, konkretizálható társadalmi szerepei:
2. Hugonnai,
a feleség
3. Hugonnai,
az anya
4. Hugonnai,
az egyetemista
5. Hugonnai,
az érettségi vizsga letétele idején
6. Hugonnai,
a szülésznő
7. Hugonnai,
az egészségnevelő: a (leányiskolai) szaktanár
8. Hugonnai,
az egészségnevelő: a tanfolyami oktatótanár ((felnőttek /„felnőtt nők”/
részére)
9. Hugonnai,
az egészségnevelő: az előadó
10. Hugonnai,
az egészségnevelő: a szakíró, a fordító és az adaptálási szakember
11. Hugonnai,
a „kommunikátor”
12. Hugonnai,
a női művelődés és a nőmozgalom reprezentánsa
13. Hugonnai,
a „katonaorvos”
14. A
női művelődéstörténeti kánon tagja, stb.[3]
Külön
gondolatmenetként és aspektusként lehetne/volna izgalmas végiggondolni a
társadalmi szerepek és narratívák elsődlegességét, másodlagosságát stb., súlyát/sorrendjét
a kronologikushoz képest, tekintettel az életmű tekintélyes voltára; de az már
egy másik szempontú és értékrendű írás, prezentáció igényét/lehetőségét sejteti/ígéri.
3. Az életpálya kezdete/első fele, a századfordulóig; címszavakban
Immár definiáltként értékelhető és
szinte máig ható társadalmi szerepe és súlya „az első diplomás magyar nő”
sztereotípiájában (és szerepében) kulminálódik. Azaz: van „nekünk” is egy
„Szonya Kovalevszkajánk” vagy „Alexandra Kollontajunk”.[4] Csak épp más foglalkozást
űzött, és más nyelven beszélt. A mi valóban korszakváltó nőtársunk Hugonnai
Vilma volt; teljes nevén Szentgyörgyi gróf Hugonnai[5] Vilma Jozefa Laura
Ilka (Nagytétény, 1847. szeptember 30.− Budapest, 1922. március 25.), az „első
magyar, külhonban diplomát szerzett, modern orvosnő”-toposz birtokosa.
Társadalmi
státusza és „individuumi archetípusa” szerint Hugonnai egy grófi család ötödik gyermekeként született.
Édesanyja, tüdőbeteg
lévén, csak nagyon keveset érintkezett a gyermekeivel, emiatt gondolhatta végig
− feltételezhetően − a komoly gyermeklány először jövendőbeli szakmai
identitása esetleges lehetőségeként az orvosi pályát. Annyit tudunk, hogy
már ekkor komoly természettudományos érdeklődést mutatott.
Neveltetése a társadalmi osztályára
jellemző hagyományok és konvenciók szerinti variációkat mint gyakorlati
módozatokat tükrözte; privát oktatás/magántanári megoldások, illetve a korabeli
kornak megfelelő lánynevelő intézet, konkrétan a pesti Prebstel Mária leánynevelő intézet bentlakásos tanulója is
volt. Tanult,
érettségit azonban mégsem szerezhetett.
Ekkor és
mindezért még úgy tűnt, rá is a konvencionális/tradicionális női sors vár;
házasság, gyermek, „női elfoglaltságok”. Előbb követte tehát a kor elvárásainak megfelelő sztereotip viselkedést; férjhez
ment Szilassy György földbirtokoshoz. Ebből a házasságból két (három?) kisfia
született; (a második/harmadik? gyermek születése után azonnal elhunyt). Az ifjú
Vilmát untatta a hagyományos női létforma; gyermekkori élményei után igazából
már/még ekkor is elsősorban a természettudományok kötötték le a figyelmét.
Feltételezhetően egy erős identitás-, majd integritásválságot meg- és
átélve hozhatta meg korszakalkotó döntését; továbbtanul.[6]
Jobst Ágnes, akit Hugonnait
értő és érintő, valid gondolataival többször megidéztünk/megidézünk, és akiben Hugonnai
Vilma női szerepeinek egyik első értelmezőjét tisztelhetjük, minderről
az alábbiak szerint vélekedett: „Hugonnai Vilma esetében az életút legfontosabb
határátlépésének az tekinthető, hogy egy olyan korban, amikor a női életpálya
lehetősége kimerült a családi élet megszervezésében, ki merte jelenteni: a
magánélet nyújtotta tevékenységi kört szűkösnek érzi.”[7]
Társadalmi szempontból
némi „sólyomfordulattal”[8] magyarázható csavarral a
legelső „önálló”, immár tudatosan vállalt társadalmi szerepe az orvostanhallgatói
egyetemista lét volt. 1872–1879 között − férje és édesapja
hozzájárulásával, de támogatása nélkül − a zürichi orvosi egyetem hallgatója
lett; minimális költségvetési háttérrel. Tanulmányai végén még le is doktorált;
doktori disszertációját 1879. február
3-án védte meg, majd orvossá avatták. Hangzatos társadalmi „disszonanciák”
sora.
Egy újabb, itthoni
makrotársadalmi szempontból relevánsként értékelhető cselekménydisszonancia
következik be életében, amely mikrotársadalmi, avagy egyéni szinten
kulminálódik, és teljesen meglepő eseményfordulatot, ha úgy tetszik,
kedvezőtlen életkövetkezményt indukál. Mindez kiválóan utal a társadalmi
folyamatok eltérő eredőire és időzítettségére itt, Közép-Európában, a
nyugat-európai viszonyokhoz képest némi megkésettséget mutatva.
3. Harc az állammal, az orvosi diploma nosztrifikálásáért
Hugonnai Vilma Svájcból 1879-ben tért haza, két héttel doktori diplomája kézhezvétele után. Orvosi
oklevelét azonban nem ismerték el, csak tizenhét év után, 1897-ben. Elöljáróban
talán ezek a legfontosabb információk.
Minden bizonnyal leszögezhetjük,
elsősorban tehát ez a mintegy tizenhét évnyi harc, a kitartás és a küzdelem,
illetve az ebből kulminálódó társadalmi változás-indikátori aktvitás, illetve
hírnévkulmináló paraméter tették „azzá” Hugonnai Vilmát, amely narratívával
ma előszeretettel azonosítjuk; és amellyel megalapozta szilárd, szinte
mondhatni törzshelyét a magyar női művelődéstörténeti kánon tagjai és képviselői
között.
Diplomájának
elismertetési szándéka és folyamat tehát − minden túlzás nélkül − rendkívüli
akadályokba ütközött. Hazatérte után azonnal kérelmezte a Svájcban ugyan problémát
nem jelentő, de hiányzó érettségi vizsgája letételi lehetőségét, és emellett
diplomája elismertetését egyaránt. Trefort Ágoston vallás- és közoktatásügyi
miniszter az előbbit engedélyezte, az utóbbit nem.[9]
Az orvosnő
1881. március 31-én tette le a hazai egyetemi tanulmányokhoz feltétlenül
szükséges érettségi vizsgát. 1882-ben ismét kérte orvosi oklevelének
elismertetését. Kérelmét az orvosi szakmai közösségek és az egyetem orvosi
fakultásának tanári kara híven támogatta, de Trefort Ágoston – az érvényes
törvényekre hivatkozva – elutasította azt. Hugonnai Vilmát rendkívül bántotta
ez a hideg elutasítás.
Trefortnál
többször volt meghallgatáson; mindhiába. A miniszteri fogadtatásról a
következőket jegyezte fel: „…mind a két audientzián, melyekben a kegyelmes
úrnál részesültem, hangúlyoztatta, hogy ’a nők felforgatnák az államot ha a
tudományos téren egyenjogosítattnának a férfiakkal’ például Oroszországot
hozván fel… Hogy tudományosság több zür-zavart idézne, mint tudatlanság, nem
bizonyítja Schweiz, ahol először nyíltak meg az egyetemek nőhallgatók részére.
Miért árthatnának szaktudományokra képzett nők többet, mint olyanok, kik alapos
tudomány nélkül befolyásukat érvényesítik mindenben, amibe bele szállni
akarnak, nem tudom. Minél értelmesebbek a nők, annál üdvösebb lesz befolyásuk.
De meg micsoda alapokon nyúgodnék azon állam, amely egynéhány intelligens nő
felforgathatna? Szégyenleném, ha csakugyan ilyen államnak volnék gyermeke” –
olvasható önéletrajzi soraiban.[10]
E közel két évtizedben – a fáma szerint miniszteri javaslatra − szakmai
kényszermegoldást választott; elvégezte a szülésznői tanfolyamot[11], és szülésznőként
dolgozott. Egészen bizonyos, hogy erre a középfokú képesítés megszerzésére való
felsővezetői biztatás mélyen megrázhatta az egyetemi tanulmányait kiválóan
abszolváló orvosnőt. Mindennek ellenére – hogy praktizálhasson és gyógyíthasson
– elvégezte a felajánlott tanfolyamot, és az orvosi
tábla helyett a szülésznői tábla kitételével nyitotta meg rendelését. Minderről
így beszélt: „Ma is büszke vagyok életemnek arra a szakaszára, amikor a
szülésznő szerény oklevelével álltam a világ elé. Akkoriban, midőn ezt az
oklevelet azért kellett megszereznem, mert törvényes alapot teremtsek
hatásköröm számára, nem annyira a grófnő érezte magát bennem mélyen megsértve
mint inkább a diplomás orvos; hiszen a két egyetemen, a zürichin és a
budapestin kilenc éven át tartó szakadatlan tanulás nem tette lehetővé számomra
az orvosi gyakorlatot, ellenben elértem ezt az egyszerű három hónapos
szülésznői tanfolyammal.”[12] Ettől kezdve teljesen a
gyógyításnak szentelte magát.
Ezt a tizenhét évnyi
életszakaszt erős kényszer-integritásválságként, illetve profilváltásként vélem
és értékelem, az életpálya ívének ismeretében.
Időközben az új kultuszminiszterhez, Wlassics Gyulához memorandumot
terjesztettek fel, amelyben kérték a nők egyenjogúsítását a tudományos
pályákon. A vallás- és közoktatásügyi minisztérium kezdeményezésére különböző
egyeztetéseket követően végül 1895 decembere végén jelent meg az a rendelet,
amelynek rendelkezései értelmében három fakultás, a bölcsészettudományi, az
orvosi és a gyógyszerészeti megnyílt a női hallgatók felvételi és egyetemi tanulmányi lehetősége előtt. (Ennek folyamatát idézi fel részleteiben Bálits
Panna 2019-ben megjelent, hiánypótló dolgozata.[13]) Hugonnai 1896. február 10-én újból kérte az uralkodótól zürichi
oklevelének elismertetését, amely végül 1897. május 14-én meg is történt; ekkor
Budapesten orvosdoktorrá avatták. Ezután már hivatalosan is végezhetett orvosi gyakorlatot.
Elsősorban magánpraxist folytatott; főként női (és szegény) betegekkel
foglalkozott.
4. Az életpálya századforduló utáni részre. Társadalmi és oktatói tevékenysége. Háziorvos és egészségnevelő
Személyes életeseményei (azaz például a
már említett diplomája
elismertetéséért vívott küzdelem) és sokrétű szakmai
tapasztalatai során az egészségügyi szakterület minden
vertikális/horizontális területét/szakmai szintjét átjárhatta, és ezekből
az eseményekből automatikusan adódott, tulajdonképpen következett, hogy a kor szakmai
művelődésének, különösen női művelődésének, iskoláztatásának és jogainak
szószólójává, kommunikátorává vált, amelyet az egyenjogúság
garanciájának tartott. Mindennek
nyomán szinte „automatikusan” lett az Országos Nőképző
Egyesület egyik alapítója, tevékeny részt vállalva akár további nőegyletek, -egyesület(ek)
munkájában is. Összegezve az elhangzottakat; a nőmozgalom
jeles alakjává is lett ily módon.
Szülésznői
tapasztalatai nyomán és ezekre alapozva írta meg például A nők munkaköre című
tanulmányát. Minden olyan organizációban részt vett, amely a nők
egyenjogúsítását tűzte ki céljául.
Mindemellett pedig
felvállalta tudományos megalapozottságú és érdeklődésű szakmai
profiljának egy-egy adott másik, néha periférikus szegmensét; például a szakoktatást
és a felvilágosítás feladatát, illetve magát az ismeretterjesztést is,
mint módszert. Lévén lelkes kezdeményezője a leánygimnáziumok
szervezésének és művelője a nők szellemi képzésének az Országos Nőképző Egyesületben
(is) hat évig tanított; méghozzá a betegápolás, a gyermekgondozás, a
gyermekvédelem és a ragályos betegségek ismeretei tárgyakat. A középfokú lánynevelésben megalapozott szakoktatás terén tehát
kiváló szaktanárrá vált.
A felnőtt (női)
társadalmi rétegek esetében képviselt egészségügyi irányú szakmai ismeretátadás,
illetve ismeretterjesztés művelése során pedig kiváló (szak)elődóvá/szakoktatóvá
lett; akár laikus, akár professzionális célközönségnek tartott prezentációt.
Ezen túlmenően egészségügyi felvilágosító előadásokat tartott és írt munkásnők
számára, számos újságcikket és tanulmányt publikált a nők iskoláztatásával
kapcsolatban, könyveket jelentetett meg a (gyermek)nevelésről, a (beteg)gondozásról.
1899-ben
sajtópolémiát vívott a nők jelenlétéről a szellemi pályán. Ez lett az
ösztönzője A nőmozgalom Magyarországon című tanulmányának, amely művében
a szerző pontosan
megjelöli a nők egyik lehetséges társadalmi szerepkonstrukcióját/-variánsát, például
szakterülete, a betegápolás és az egészségügy területén.
Ezért vállalta talán
igazából el 1907-ben Anna Fischer−Dückelmann A nő mint háziorvos című
könyvének magyarra fordítását, adaptálását, kiegészítését, illetve magyarul
való megjelentetését.[14]
Ezzel és más munkáival is bizonyította, hogy az amatőr és professzionális egészségügyi
oktatásnak/ismeretterjesztésnek (egyaránt) elkötelezett híve.
Szakmai életében, mint
sok más nőében is, új fejezetet nyitott az I. világháború. 1914-ben elvégezte a
katonaorvosi tanfolyamot – a háború döntően befolyásolta a szakmai
lehetőségeket, hiszen tradicionálisan férfi feladatköröket és szerepeket
lehetett és kellett átvennie az adott női generációknak.
Élete utolsó éveiben
egyedül élt Budapesten (időközben második férje, Wartha Vince műegyetemi tanár és
húsz éves lánya, Vilma is elhunyt); itt is halt is 1922 márciusában.[15]
5. Emlékezet. Összegzés
A magyar kulturális emlékezet terén a
magyar női művelődéstörténeti kánon, emlékezet és hagyomány megingathatatlan,
megbecsült tagja lett.
Azon kevés női
személyiségeink egyike, aki például − saját jogán − szobrot kapott.[16] Emlékezetét őrzi több
életírás-narratíva[17], több ifjúságnak szóló
„motivációs lánykönyv”[18], színházi előadás[19], szakmai díj[20]. 2020. március 8-tól, a
111. Nemzetközi Nőnaptól pedig egy önálló tér Budapesten, a Józsefvárosban, a
II. számú Szülészeti Klinikától néhány
lépésre. (Avatóünnepség: 2020.09.08.)[21], [22]2019-ben született meg az ő orvosi naplói
alapján az eddigi, talán legszélesebb spektrumú kultúrtörténeti áttekintés,
Szécsi Noémi tollából. [23]
(Erről a kötetről írhattam egy recenziót 2020-ban.[24])
Hugonnai Vilma személyi irathagyatékát a Magyar Nemzeti Múzeum – Semmelweis
Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltár őrzi.[25]
„Hugonnai Vilma első magyar orvosnő küzdelmekkel teli tartalmas
életútja méltóan példázza a századforduló évtizedeiben lezajlott női
egyenjogosítási mozgalmat, azt a törekvést, hogy a nők az értelmiségi pályákon
méltón egyenrangú félként szerepelhetnek. A kételyeket nemcsak Hugonnai Vilma,
hanem pályatársai is megcáfolták. Hazánkban elsősorban az ő nevéhez fűződik e
mozgalom, szinte szimbólumává vált ezen törekvéseknek” – emlékezik vissza
Kapronczay Károly.[26]
Halálakor már több száz orvosnő gyógyított már Magyarországon.
Összefoglalva és jelentőségét nyomon követve az első magyar orvosnő élete
nemcsak a „Csíkos könyvek” sorozatban Kertész Erzsébet által megírt Vilma
doktorasszony című életrajz−narratívából lett ismert, hanem alapvetően őrzi
és (fel)idézi a kulturális emlékezet is, egészen napjainkig behatóan.
Jegyzetek
[1] Művelődéstörténet másképp: Hugonnai Vilma életútjáról. Az interjút készítette: Elekes Irén Borbála. Civil Rádió, Mindent a nőkről. 2011. február 11., elérhető: https://www.radiobezs.hu/elekes-iren-borbala-mindent-a-nokrol/#, letöltés: 2022.09.08. 52:20-52:40
[2] Hugonnai Vilma (1847−1922) neve sokak számára ismerősen hangozhat, hiszen az első magyar orvosnő olyan emblematikus figura, akinek életével többen foglalkoztak már. Élettörténetével kapcsolatban szerencsés helyzetben vagyunk, mert a saját hangon megszólaló narratíva fontosságát felismerve számos magyar és német nyelvű „ego-dokumentumot”, azaz önéletrajzot írt, amelyek a Magyar Nemzeti Múzeum − Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és Levéltárban találhatók.
[3] A teljesség igénye és ígérete nélkül; és továbbgondolás szándékával.
[4] Mindkét nőalakról ugyancsak Kertész Erzsébet írt egy-egy ifjúsági regényt, Szonya professzor és A tábornok lánya címmel (Szonya professzor. Móra Kiadó, Budapest, 1977.; A tábornok lánya. Alekszandra Kollontaj életregénye. Móra Kiadó, Budapest, 1978.)
[5] Helyenként „Hugonnay” alakban írják a nevét, ő maga azonban mindig a „Hugonnai” alakot használta.
[6] Vö. Katona Ibolya: Az első magyar orvosnő. Orvostörténeti Közlemények.1956. 80–98.
[7] Jobst Ágnes: A női szerepek határátlépésének értelmezése az első magyar orvosnőről szóló narratívákban. (Hugonnai Vilma 1847–1922). Múltunk, 2008/2. 21., http://epa.oszk.hu/00900/00995/00014/pdf/Multunk_EPA00995_jobsta08-2.pdf, letöltés: 2019.9.20.
[8] Lásd: Szávai János: Boccaccio: A sólyom feláldozása. Tankönyvkiadó, Bp., 1987. (In: Szávai János (szerk.): Boccacciótól Salingerig. Novella-értelmezések).
[9] 1880-ban jelent meg Dr. Genersich Antal esszéje Lehetnek-e a nők orvosok? Címmel Hugonnai Vilma „orvostudori” oklevelének honosítása kapcsán kirobbant botrány következményeként. Vö. Jánosi-Mózes Tibor: Lehetnek-e a nők orvosok? Egy külföldi nő orvosi oklevelének honosítása során kirobbant botrány. (2016.08.24.) https://nokert.hu/sze-20160824-0831/1528/246/lehetnek-e-nok-orvosok-egy-kulfoldi-no-orvosi-oklevelenek-honositasa, letöltés: 2019.01.01.
[10] Keltezés nélküli önéletrajz-töredék. MNM-SOMKL, H.V. fondja.
[11] Ma körülbelül középfokú tanfolyamnak neveznénk.
[12] Keltezés nélküli önéletrajz-töredék. MNM-SOMKL, H.V. fondja.
[13] Vö. Bálits Panna: Nők a magyar felsőoktatásban – a kezdeti nehézségek. https://www.eltereader.hu/media/2019/11/Joghist%C3%B3ria-2019-okt%C3%B3ber_READER.pdf, letöltés: 2021.01.01.
[14] Hugonnai Vilma (szerk.)−Anna Fischer−Dückelmann (szerk.): A nő mint háziorvos I-II. Az egészség ápolásának kézikönyve, különös tekintettel a női- és gyermekbetegségekre, valamint a szülészetre és gyermekápolásra. Minerva, Budapest, 1907.
[15] Utolsó ismert lakcíme: Budapest, VIII. kerület, Bíró Lajos utca 41.
[16] Pl. Józsa Judit: Hugonnai Vilma. (2007, Vecsés, Telepi út 68. A Szakorvosi Rendelő földszinti előterében.)
[17] Pl. Nagy Lenke: Nyitva az út! Az első magyar orvosnő életének regénye. Budapest, [Arany János Ny.], 1944.
[18] Pl. Magyar mesék lázadó lányoknak. 25 nő története. Szerk. Szlukovényi Katalin. Móra Könyvkiadó, 2018.
[19] Topolcsányi Laura: Doktornők. Zenés történelmi játék. Turay Ida Színház. Bemutató dátuma: 2014. november 22.
https://web.archive.org/web/20150219231105/http://www.turayidaszinhaz.hu/eladasok/repertoar/987-doktornok#, letöltés: 2019.9.20.
[20] Hugonnai Vilma Emlékérem. „2010-ben a Semmelweis Egyetem az első magyar orvosnőről, Hugonnai Vilmáról elnevezett díjat alapított az esélyegyenlőség érdekében. A kitüntetéssel a női orvosok-kutatók munkásságát ismeri el az egyetem.
A díjat évente egyszer pályázati rendszerben egy 45 év alatti orvos-, oktató- vagy kutatónőnek ítélik oda. Az emlékérem, a díszoklevél és a pénzjutalom átadására a Hugonnai Vilma tudományos ülés keretében kerül sor, amelyen a díjazottak bemutatkozó előadást tartanak és ismertetik tudományos tevékenységük eredményeit.” http://semmelweis.hu/kutatas/egyetemi-elismeresek/hugonnai-vilma-emlekerem/, letöltés: 2019.01.04.
[21] Forrás: https://jozsefvaros.hu/hir/74768/hugonnai-vilmarol-es-brunszvik-juliarol-nevez-el-teret-jozsefvaros-nonap-alkalmabol, 2022.01.08.
[22] Ugyanakkor a Bátrak földje című, 2020-ban bemutatott televíziós sorozatban a női főszereplő, Rokoczay Anna karakterét jelentős részben róla mintázták. Anna is 1847 körül született (18 éves volt 1865-ben, a sorozat cselekményének idején), ő is orvosnak tanul, korábban ugyancsak egy bentlakásos iskola tanulója volt, az egyetemet szintén Zürichben végzi el, későbbi párja, Torzsa Sándor pedig éppúgy nem igazán érdeklődik a szellemi dolgok iránt, mint ahogy feltehetőleg Szilassy György sem tette. További kapcsolódási pont, hogy a jelenetek nagy részét a Hugonnai család egykori hajlékában, a Nagytétényi Kastélymúzeumban vették fel. https://port.hu/adatlap/film/tv/batrak-foldje-batrak-foldje/movie-215042, letöltés: 2023. 01. 22., https://www.rtlmost.hu/batrak-foldje-p_15803, letöltés: 2020. december 28.
[23] Szécsi Noémi: Lányok és asszonyok aranykönyve. Szépség, egészség, termékenység és szexualitás a 19–20. század fordulóján. Park Könyvkiadó, Budapest, 2019.
[24] Cseh Gizella: Női szerepkörök a 19–20. század fordulóján. (Könyvrecenzió Szécsi Noémi: Lányok és asszonyok aranykönyve című kötetéről). Zempléni Múzsa : társadalomtudományi és kulturális folyóirat, 20. évf. 3. sz. (2020. ősz). http://www.epa.hu/02900/02940/00079/pdf/EPA02940_zempleni_muzsa_2020_03_084-086.pdf, letöltés. 2021.04.28.
[25] https://semmelweismuseum.hu/wp-content/uploads/2020/06/Hugonnai-Vilma-iratai.pdf, letöltés: 2019.08.01.
[26] Kapronczay Károly: Hugonnai Vilma emlékezete. Orvosi Hetilap, 138., 1997, 48. 3060-3061.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése