Mottó:
Morus Tamás imája
Uram, ha lehetséges,
adj nekem testi egészséget,
hogy ép szervekkel szolgálhassak neked!
Adj nekem Uram, egyenes lelket,
hogy lássam, mi a jó és helyes,
ne féljek a gonoszság támadásától
és minden ügyemet rendbe tudjam szedni!
Adj nekem, Uram, készséges lelket,
mely sohasem unatkozik,
nem panaszkodik,
nem kesereg és nem érzékenykedik!
Segíts, hogy ne törődjem
mértéken felül azzal a valamivel,
amit „Én”-nek hívnak!
Adj Uram humorérzéket!
Segíts, hogy értsem a tréfát,
Hogy vidám legyek
És másokat is fel tudjak vidítani!
adj nekem testi egészséget,
hogy ép szervekkel szolgálhassak neked!
Adj nekem Uram, egyenes lelket,
hogy lássam, mi a jó és helyes,
ne féljek a gonoszság támadásától
és minden ügyemet rendbe tudjam szedni!
Adj nekem, Uram, készséges lelket,
mely sohasem unatkozik,
nem panaszkodik,
nem kesereg és nem érzékenykedik!
Segíts, hogy ne törődjem
mértéken felül azzal a valamivel,
amit „Én”-nek hívnak!
Adj Uram humorérzéket!
Segíts, hogy értsem a tréfát,
Hogy vidám legyek
És másokat is fel tudjak vidítani!
Azt mondja a fáma, ez az
ima volt Szent−Györgyi Albert orvos−kutató kedvenc imája, de ez a jelenlegi
római katolikus világegyház vezetőjévé, 2013 óta „Róma püspökéé”, Ferenc pápáé
is, aki ezekkel a sorokkal, mint személyes konfesszióval zárja szinte már-már
„személyes”, összességében bölcsességet, derűt és bizakodást sugalló „dokumentumfilmje”
képsorait. Azét a dokumentumfilmét, amelyben őt magát egy abszolút értő
szemlélet- és sorstárs (itt: mint filmrendező), maga a neves német filmalkotó, forgatókönyvíró
és producer, Wim Wenders követ, illetve jegyez.
Úgy
tűnik, vannak szerencsés csillagállások. Hiszen maga a három Oscar-díjra jelölt
Wim Wenders is egy etalon, aki orvosi és filozófiai
tanulmányai után kötelezte el magát a filmnek, és aki az olyan
klasszikusok mellett, mint a Párizs, Texas (1982) vagy a Berlin
felett az ég (1985) számos
dokumentumfilmet is rendezett (A föld sója, Buena Vista Social
Club); személyes ars poeticája
szerint pedig filmjeiben az európai és az
amerikai kultúrát próbálja összeegyeztetni, egybeolvasztani, és „mint a globális világ filozófusa” készíti filmjeit. Ez a globális kultúra
jelenik meg a legújabb alkotásaiban is. Feltételezhetően mindez a „szellemi és
ténybeli wendersi háttér” predesztinálta őt magát hitelesen erre, a szinte (ha
esetleg létezik egyáltalán ilyen kategória) „személyes portré”, de inkább „személyes
vallomásfilm” elkészítésére. Óriási kihívás lehetett.
Ilyen „szellemi és ténybeli” háttérrel rendelkezve indult az a közös munka,
amely − a források szerint – igazából a Szentszék Kommunikációs Titkárságának
prefektusától, Dario Edoardo Viganotól származik,
aki amellett, hogy nagy „filmgourmand”, személyesen magának Wim Wendersnek is
nagy rajongója. Feltételezhetően az összes
lényegi pontot mérlegelve döntött végül Wim Wenders mellett 2014-ben maga a Vatikán.
A szellemi
háttér tehát tökéletesen egyértelmű, a film előrehaladása során pedig mindez
hitelt érdemlően fel is tárul; a globális
világ filozófusa és a (globális) világ pásztora (ez Ferenc pápa meghatározása
saját magáról) találkoznak, és egy közös fizikai és szellemi kihívásra−utazásra−kalandra
vállalkoznak. Ennek nyomán a film maga egy sokszínű kavalkád−forgatag, amelynek során pedig szinte teljesen feltárul az
a kép, amely igazolja, hogy a választás és a döntés jogos volt; a felnőttként
protestáns hitre tért filmalkotó Ferenc
pápa mentális és fizikai útkeresésének, szellemi eredőjének, hitvallásának, (előre)haladásának
és nem utolsósorban egzisztenciális létének abszolút értője, és mindennek
szakavatott, hiteles közvetítője. A Pope Francis – A Man of His Word,
magyarul a Ferenc
pápa − Egy hiteles ember címet viselő
munka mindennek nyomán igazából nem egy, de két
etalon, két hiteles, szellemi
minőségében, világlátásában egymást tökéletesen értő, és ezen a ponton
kiegészítő ember és szellem közös „gondolattérképe”.
A Wenders
által instruált filmes műben tehát Ferenc pápa utazásaiba és vallással
kapcsolatos nézeteibe nyerhetünk betekintést, miközben az egyházfő olyan
általános témákkal kapcsolatban felmerülő kérdésekre ad őszinte, komoly, olykor
humorral fűszerezett válaszokat, mint a halál, a társadalmi és gazdasági
egyenlőtlenségek, a bevándorlás, az ökológia, valamint a család szerepe. Ami
ezen túlmenően minden kétség nélkül ugyancsak feltárul; a rendező szinte kivételes
betekintést nyerhetett a pápa életébe. Több mint két éven keresztül kísérhette,
emellett a vatikáni tévéarchívum egyedi archív felvételeivel is dolgozhatott,
amelyek Ferenc pápa világ körüli utazásai során készültek.
A filmben
használt vizuális stílusnak köszönhetően a nézők egészen közel kerülhetnek a
pápához, aki olykor-olykor „személyesen meg is szólítja” a közönséget, de ott
lehetünk vele akkor is, amikor munkásokat és gazdálkodókat, gyermekeket és
időseket, menekülteket és rabokat látogat, vagy épp a szegénynegyedek és
menekülttáborok lakóival találkozik. De jelen lehetünk az Amerikai Egyesült
Államok Kongresszusa épületében, vagy a nagy világvallások vezetőivel való
találkozókon egyaránt.
A film
nemzetközi premierje 2018 májusában volt a Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon.
Magyarországon egyszeri alkalommal − a VII. Keresztény Film- és Könyvnapok
keretén belül, egyszeri vetítési engedéllyel − mutatta be 2018 novemberében az
Etalon Film Kft., ezt követően 2019. április 6-án az Uránia Nemzeti
Filmszínházban, egy díszbemutató keretén belül a Pannónia Szórakoztató Kft., mint
közép−kelet−európai filmforgalmazó és -terjesztő. A film ezt követően a
mozihálózatokban lesz elérhető és megtekinthető.
Őszinte
jóindulattal ajánlom Mindenki szíves figyelmébe Wim Wenders filmjét a római
katolikus egyházfőről, mert mérhetetlen inspiratív és pozitív példával szolgál,
illetve tanít; előítéletek, vádaskodás, széthúzás helyett pedig esélyt ad a
megbékélésre, a saját felelősségünkkel való szembenézésre. Azaz: mit tehetek én magam is, hogy élhetőbb legyen a világ(unk)…
J ?
Mindenkinek köszönöm, aki e gondolatok során velem tartott.
Üdvözlettel: Cseh Gizella
Ferenc pápa – Egy hiteles ember
(Pope Francis: A Man of his Word)
svájci−amerikai dokumentumfilm, 96 perc, 2018
Rendezte: Wim Wenders
(Pope Francis: A Man of his Word)
svájci−amerikai dokumentumfilm, 96 perc, 2018
Rendezte: Wim Wenders
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése