Mottó 1.:
„A
viselkedést sok, az attitűdtől eltérő tényező is befolyásolja, és ezek a
tényezők jelentős hatással vannak az attitűd és a viselkedés konzisztenciájára
(Atkinson 1997). Az inkonzisztencia egy sajátos szabadidős változatával állunk
szemben, mely az elméleti (értelmi és érzelmi) aktivitás és a gyakorlati
(viselkedésbeli) passzivitás között feszül. (…) A „szabadidő-paradoxon”
legfontosabb kérdése tehát (…): hogyan lehetne az embereket motiválni arra,
hogy tegyék is azt, amiről tudják, hogy tenniük kellene.” (Ábrahám Júlia[1])
Mottó
2.:
ΓΝΩΘΙ
ΣΑΥΤΟΝ (görög)/ISMERD MEG ÖNMAGAD (magyar)
Mottó
3.:
„A
külföldi lét egy brutális önismereti munka.” (Heller Csilla)
Mottó
4.:
„Te
magad légy a változás, amit látni akarsz a világban!” (Gandi)
Ezen reflexiós esszé kezdeti stádiumában
az összes átolvasott szakirodalomból, internetes szak- és egyéb forrásokból begyűjtöttem,
pontosabban összegyűjteni igyekeztem a (számomra) szakmailag és emberileg
meghatározó, az identitás, az akkulturáció, a nyelvek, a kultúraváltás stb.,
illetve ezen túlmenően az adott narratíva, a szabadidő, a szabadidős
hobbitevékenység és a rekreáció témakörében majdan valamikor, valamilyen módon felhasználhatónak
vélt és gondolt véleményeket, gondolatokat, idézeteket, jelzőket stb. Ezek
mennyisége több oldalnyira sikeredett, aztán mint mindet felülírva bizonyos
módon megjelent, majd kirajzolódott, illetve kiviláglott a talán legfontosabb szubjektív,
de lényegében akár objektíven még itt is működni képes (nem kettős!) mérce és
vezérelv, mint fókusz: az önismeret („…nem adhatok mást, mint lényegem”, mondja
ehelyütt Madách), mint a szelektivitás objektív eredetű folyamatát és
jelenségét bizonyos módon determinálni és befolyásolni képes legfontosabb
tudati, tudat- és létformáló menzúrája, tényezője, eszköze. Úgy vélem, „témánál
járunk”/témához érkeztünk, hiszen maradt a problematikában legrégibb, az
európai gondolkodásra jellemző mindmáig használható gondolat, mint alfa és
omega, bizonyos értelemben szubjektív iránytű-előfeltétel, a delphoi jósda
jelmondata: „Ismerd meg önmagad!”
Mindebből sok egyedi paraméter
lokális/regionális/kontinentális európai identitásunk aktív része, amelyek a „kívülről”,
a „más kultúrá(k)ból” való megérkezéssel csak rálátással, erős tudati munkával,
adaptációval, elsajátítással építhetők be, sajátíthatóak el. Avagy ahogy mindennek
az eredőjéről és kapcsán Heller Csilla pszichológus írja: „A külföldi lét egy
brutális önismereti munka.”[2] Ezzel kezdődik. Vica
versa. Innen kifelé, és kultúrá(i)nkon kívülről befelé áramolva is igaz. Annak
minden egyéb pro és kontra vonzatával, átalakítandó identitásával, módosítandó
értékeivel, pontosabban értékhálózatával, adaptálódva egy más kontinens, nyelvi
és kulturális régió/ország/kultúra/szubkultúra stb. lokális, regionális,
konstans és változó értékeihez, értékstruktúráihoz. Ily módon nem csak identitás-
és értékválságról, identitásváltásról, hanem bizony sok eseteben két- vagy
többirányú(!), identitásváltó(!) kultúrsokkról, részletesebben modifikált akkulturációs
minták („részleges adaptálódó identitás”) felvételéről, pontosabban az ezekkel,
az ezen történések nyomán való megküzdéséről is immár szó lehet, sőt van. És
egyet minden bizonnyal állíthatunk; mindezek közel sem maguktól értetődő, automatikus
folyamatokat jelentenek.[3]
És ebbe a direkt, gyakran módosuló, beavatkozandó,
általában progresszív, de bizonyos kontextusban regresszív lépésekkel,
krízisekkel teletűzdelt, interkulturális és multikulturális tanulási
folyamatként definiálható, poszttraumatikus növekedéssel biztató, talán
kecsegtető krízisfolyamat végeredménye – akár a kettős honvágy élményét is
belekalkulálva – az ember mint szándékolt és lehetséges opció vonatkozásában egy
immár olyan integrált személyiség létrejötte, aki/amely az általa választott
célkultúra keretei között immár felépítette „új” identitását, nem feledve
forráskultúrájának jellegét és értékeit és – fogalmazzunk úgy, számtalan „kronosznyi-időszakot”
erre szánva. És természetesen kairoszi szabadidejét. Karakterének célja az
adott/választott nyelvi és kulturális közösségre jellemző társadalmi feltételek
közepette újraértelmezett társadalmi jóllétének stabil és hosszútávú megteremtése,
ennek megélése mint az új struktúrába való beilleszkedés egyik társadalmi
presztízs-szintű paramétere. És ez már, valljuk be. elég hitelesen, sőt
imponálóan hangzik.
Mindennek előfeltétele nagyon sokszor egy kellően
nyitott, tudatos személyiség. Fontos szerepet játszhat még a kultúrspecifikus tudás, az
esetleges korábbi külföldi tapasztalat, az új lokális kultúra tagjaival való
kapcsolattartás. Emellett még a motiváció, a szociális támogatottság, valamint
az önbecsülés és magabiztosság is elősegítheti a beilleszkedést.
Elengedhetetlen a kezdeményezőkészség, szükséges a rugalmasság, az előítélet-mentesség
és a nyitottság a más(ik) kultúra/-’k befogadására. A kultúrsokk kihozza az
emberből a türelmetlenséget, a hangulatingadozást, a stressztüneteket, a
bizonytalanságot, a talajvesztettséget; de ezek természetes velejárói az
önismereti útnak. A más kultúrákban, külföldön élés során általában drasztikus
személyiségváltozás megy végbe. „Aki” e modifikációkat követően végül megszületik,
az végülis már „valaki más”.
A megküzdött személyiség-adaptáció
és a kényszerű/önkéntes(?) beilleszkedés után Antonovsky szalutogenézis
elmélete valóban felértékelődik és fontos alappillérré lehet, hiszen az adott társadalomban
a megteremtett státusz vagy presztízs immár lehetőséget biztosít az adott lokális
Általános Rezisztencia Erőforrásokra[4], és az általuk való tudatosabb
ön- és társadalmi odafigyelésre, támaszkodásra, építésre, önkéntességre(!), és az
ezek nyomán kulminálódó, kellő mértékű önfegyelemre mint vezérelvre. Mindezek elősegíthetik
a megküzdés, a poszttraumás stressz és az adaptált személyiségváltozás nyomán az
új értékként fellépő koherenciaérzet megszületését, ennek nyomán pedig megteremhetik
azt az objektív/szubjektív-arányú egyéni életminőségmodell-prototípus kontextusmodellt,
amelyben az új strukturált világot értelmezhető, átláthatóan működő
rendszerként definiáló, mindezt kezelhetőnek értékelő, illetve az
értelemteliséget, mint a motiváció és cél kategóriáját valló személyiség
validitásának létjogosultsága látható, validálható, értékelhető; illetve
láthatóak az említettek nyomán megvalósuló értékek. Ily módon, az ilyen
kondíciók közepette is elérhető, bizonyos értelemben újrateremthető a magas
szubjektív jóllét már mint újradefiniált szubjektív társadalmi és identifikált bázis.
És immár részben célnál
vagyunk. Ezen a ponton érkeztünk el a lokális/adaptált kultúrá(n/k)ra jellemző,
a munkát jin-jangként kiegészítő (nem ellensúlyozó!), valójában a testi-lelki
feltöltődésünket eredményező, a
regeneráció érdekében végzett minden olyan kulturális, társas, játékos és
mozgásos tevékenységhez, azaz pl. a szabadidő-eltöltéshez vagy rekreációhoz
egyaránt, amelyet a napi fő
elfoglaltság által okozott fáradtság, feszültség feloldása, a testi-lelki-szellemi
teljesítőképesség helyreállítása, fokozása érdekében teszünk/végzünk. És ennek
az ismertetése, felvállalása, prezentálása, a hitelesség révén való elsajátíttatása
egy másik kultúrára jellemző értékrendhez mérten is számos esetben szintúgy csak
erőteljes tudatos munka által vállalható és valósítható meg. Ez így, valljuk
be, tökéletes elméleti keret. De: milyen is a gyakorlat? Aztán: mégis miért is
lehet mindezek ismerete kiemelten, avagy egyszerűen csak úgy, fontos?
Például a kettős- vagy többnyelvűség, kettős
vagy többkulturájúság és a kettős/többes identitás, esetlegesen a részleges/kettős/többszörös
stb. akkulturációs mintázatok miatt, hiszen a rendelkezésre álló, épülésre
szolgáló szabadidő mint kulturális részfolyamat is - ezen a nyelvi-kulturális-kontinentális
vízszintes línia mentén, illetve mint másik (vertikális?) tengelyként a formális
és nem formális közösségek, kisebb-nagyobb csoportok mentén, illetve
metszetében manifesztálódik, ezek bizonyos szemléletű kombinációs halmazát alkotva
meg és hozva létre.
Ezen túlmenően pedig a kulturálisan,
szakmailag, életkorilag stb. sokszínű csoportok közösségi léte online, offline,
vagy akár on-site színtereken nyilvánul meg, sőt: oszlik meg. Feltehető a
kérdés: mindez továbblendít, megtart, vagy konzervál? Mégis, milyen
közösségekről lehet szó? Milyen tevékenységekről? Ezen túlmenően, ha cél, az
elsajátítandó nyelvi és kulturális közösség mely színtereiről? Melyik milyen
nyelvi és akkulturációs szinten és nyelvi/kulturális/szociokulturális
kompetencia birtokában választható, vállalható, léphető meg? Milyen szakmai
vagy potenciális céllal? Mégis mi lehet például mindebben a közös? És gondolatmenetünk ezen pontján érkeztünk meg
napjainkba; 2021-be, a pandémia világába.
Konkrétan tehát például itt, a pandémia
időszakában az online tér mint működő, aktív tevékenységi felület, és bizonyos
értelemben mint összekötő, megtartó eszköz egy bizonyos közös értékelv,
tevékenység, aktivitás stb. mentén szerveződő közösség/csoport számára. Akár
kontinentális mértékű távolságokat áthidalva és meglépve. Ily módon tehát
bizonyos szervezőelv mentén akár közösséggé kovácsolódva, e konkrét
narratívában igazolva és igazodva Antonovsky
elméletének adott újabb részletét/-hez, amely szerint a betegség és stressz
folyton jelen vannak az életünkben, minden eddiginél láthatóbbá váltak a
pandémia vonzatában. Ezzel együtt rendkívül fontossá vált szalutogenetikus
modelljének újabb alkalmazási tere is; vagyis a stressz és nehézségek
kezelésének előtérbe helyezése, a koherencia érzet elérése, és az általános
rezisztencia erőforrások mozgósítása, még ezekben a közösségekben, az offline,
de az online/on-site platformokon egyaránt. Nem beszélve a megváltozott –
elsősorban online módon élővé váló – e-szabadidős tevékenységekről. Az már
újabb kérdés például, mely platform, intézmény, kultúra, mely vallás, mely
ünnep stb. mint közösségszervező erő égisze alatt (pl. online jóga ünnep,
szakura ünnep, holdünnep stb.)
A járvány esetében a
stresszkezelés globális szintű, online és offline kezelési módja együtt járt az
online lét megélésének kényszerűbbé, szorongatóbbá, majd a társadalmi és
közösségi megélések nyomán tudatosabbá és komfortosabbá tételével, az ily módon
determinált online/offline/on-site e-/hibrid én-idő vagy közösségi idő koherencianövelő
aktivitásával és elemeivel, és azon érzéssel és tudati reflexióval mint
konklúzióval, mely szerint fontos a világ és a környezetünk megértése, mert a
tájékozódás a világ változó és új paraméterei és lehetőségei közepette, illetve
a Covid-19 betegségről mint epidemikus, majd pandemikus jelenségről, kutatási
folyamatairól és eredményeiről, megelőzésének lehetőségeiről vagy a már
kialakult lokális és tágabb földrajzi és fizikai valóságban az adott betegség
kezelési és megküzdési módozatairól, következményeiről, amely tudatosság
bizony, alaposan segítségünkre lehetett a bizonytalanság és a betegséggel
kapcsolatos mentális problémák, szorongások, személyi és tudati beszűkülés megelőzésében.
A kezelési lehetőségek, a kutatási eredmények és orvoskutatói és kezelőorvosi
javaslatok transzparens kommunikációja Japántól Amerikáig, a BarabasiLab-tól, a
hálózatelméletektől a koreai kutatásokig, Karikó Katalin professzorasszonytól a
vakcinatípusokig terjed; a túlélés és az aktív „itt és most”-tudati jelenlét
érzetéhez is nagyban hozzájárult(ak), illetve az epidémia nyomán a glóbuszt egy
virtuális megküzdési térré és közösséggé absztrahálták; sőt aposztrofálták is,
bizonyos értelemben.
E módosult
létfeltételrendszernek megfelelően módosultak a társadalmi távolságtartás
törvényerejű rendelkezések általi felvállalásával a virtuális munkafeltételek (létrejött
a home office, pontosabban szólva genius loci, kialakult a karantén office és a
virtuális munkavégzés általánossá válása, a digitális oktatás minden oktatási
színtéren való bevezetése, fixálódtak a hétköznapi adminisztrációs és
egészségügyi lét ügymeneti lehetőségei stb.), és ennek nyomán az aktív
szabadidőeltöltés módjai is megváltoztak; a virtuális tér vált az egyetlen valóságos
elemmé. Mint egy „valódi” duális mátrixban.
Ennek nyomán átformálódtak az
aktív szabadidő eltöltésének lehetőségei is. Hirtelen túl sok lett a free time,
de ebben hogyan is érhetjük el a leiseure-élményt, az esetleges „virtuális csúcsélményekről”
nem beszélve…!? Talán nem is annyira irreális a kérdés: létezhet egyáltalán? Hogyan
is építhető fel, egyelőre választható el ilyen körülmények közepette a
munkafeladatoktól hemzsegő bezárt létben a szabadidő jóllét-teremtő funkciója?
De mint minden fejlődés, ez is csupán idő kérdése volt. Avagy ahogy Yuval Noah
Harari[5]
téziseiben előszeretettel fogalmaz, a „homo deus-tudat” itt előnyünkre vált; korlátaink
és emberi értelmünk határainak és aspektusának átkeretezésével, meghaladásával ezt
a bezárt világot is elkezdtük strukturálni, részekre, felületekre,
időszakaszokra, elfoglaltságokra és aktivitásokra bontani; „javunkra
fordítani”, és ez a világ bár nem teljes és valódi, de működőképes; az adott
keretek között talán igazzá is lett. Az „új falanszterben”(!) lehet/-ett
dolgozni, meetingeket tartani, gyermekeket oktatni és felnőtteket képezni;
nyelvet és szakterületet átadni; tréningeken és workshopokon fejlődni; vagy
akár mindenki megtanulhatott kenyeret sütni; illetve minden este beszélgetésekre,
e-színházba és távmoziba járhattunk. Tényszerű előnnyé vált, hogy virtuálisan
bejárhattuk a Guggenheim Múzeumot és ott lehettünk egy túravezetésen Kiotóban
vagy Michiganben (megjelentek az online miche-turisztikai élmények, azaz
például az egyéni virtuális túra- és idegenvezetés); és minden külföldi, más
kontinensről származó ismerős/kolléga stb. is benézhetett hasonló céllal Európa
bármely intézményébe, városába, aktivitásába. Ezen túlmenően sportolhattunk,
jógázhattunk, és számtalan egyéb e-szabadidő fejlesztő- vagy eltöltő platform
virtuális verziója indult óriási fejlődésnek.
Ezt a kb. emberöltőként megduplázódó
technikai-tudományos fejlődést ez a két évnyi kényszer még inkább
felgyorsította. És itt ugyancsak feltehető a Harari/Attenborough-kettős-féle
kérdés[6]: hová is helyezhető térben és időben az
emberiség fejlődésének tényleges és virtuális határa? Ha már ezt a fejlődési
léptéket megléptük, a globális klímakatasztrófa és migrációs válság tudatában
és érzékelve és elérve az emberiség fogyasztói világszemlélete és életmódja
tovább nem folytatható útjának nyomán érezve a presszúrát és a maximális
megélhető lehetséges határokat[7], a fejlődési folyomány hogyan volna visszafordítható,
csökkenthető és folytatható?[8] Ennek nyomán hogyan módosulhat a munka megküzdött
világa, és közte a szabadidő-tevékenységek milyensége és megléte? Óriási
problémaként és Damoklész-kardként lebeg a fejünk felett a klímadepresszió, a
klímapánik[9] és a mentális betegségek növekedésének egyre
növekvő száma. Ezen az úton előre, de lényegében „a tervezett visszafelén”(?), a
pandémia közepette, vajon hol is található az egyéni és a társadalmi, fizikális
és mentális jóllét „állapothelyszíne”? Az újraértelmezett boldogság? Közel,
messze…? Létezik egyáltalán…?
Gondolataink során végigjártuk
a kissé távolabbi és közelmúltunk tényleges és virtuális tereit és kereteit,
bízva ABBAN a tényleges jövőben, amely az emberiség javát szolgálhatja; avagy Fodor
Ákos egyik örökérvényű haikujának anticipáló soraival igyekezvén alátámasztani
az emberiség globális pillanatnyi közérzetét, mindenek ellenére bízva az emberi
faj újraértelmező, adaptáló, kondicionáló és túlélő képességében és
intellektusában:
„Egyik lábam: indulni nem mer,
másik lábam: maradni nem.
Sivatag fojt, taszít a tenger
– elég nehéz nekem, velem.”
(Helyzetjelentés)
[1]
Forrás: Ábrahám Júlia (2016): Rekreációs kultúra a
fogyasztói társadalomban. Doktori értekezés. Testnevelési Egyetem,
Sporttudományok Doktori Iskola: Budapest. 124. http://real-phd.mtak.hu/465/19/%C3%A1brah%C3%A1mj%C3%BAlia.d.pdf, letöltés: 2021. 11.28.
[2] https://mindsetpszichologia.hu/a-kulfoldi-let-egy-brutalis-onismereti-munka-interju-heller-csilla-pszichologussal, 2021.03.01.
[3]
Vö. pl. Malota, E.-Mitev, A.:
Kultúrák találkozása. Nemzetközi kommunikáció, kultúrsokk, sztereotípiák.
Alinea, Budapest, 2013.
[4]
ÁRE-k: pénz, tudás,
tapasztalat, önbecsülés, egészségtudatos magatartás, elköteleződés, társas
támogatás, kulturális tőke, intelligencia, hagyományok, életszemlélet, Vö. 1.3.
A holisztikus egészség dimenziói. Aaron Antonovsky szalutogenetikus egészség
elmélete, mint az egészségfejlesztés alapja. In: Az egészség az életünk tartópillére.
Egészségtanácsadási kézikönyv. Szerk. Benkő Zsuzsanna-Lippai László-Tarkó
Klára, Szegedi Egyetemi Kiadó-Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 2019.
25-33.
[5] https://bookline.hu/product/home.action?_v=Yuval_Noah_Harari_Sapiens&type=250&id=20822,
https://bookline.hu/product/home.action?_v=Yuval_Noah_Harari_Homo_Deus&type=22&id=292593,
https://bookline.hu/product/home.action?_v=Yuval_Noah_Harari_21_lecke_a_21_szazad&type=22&id=3074622021.
11. 11.
[6] https://www.book24.hu/konyv/egy-elet-a-bolygonkon-a-szemtanu-vallomasa-es-latomas-a-fold-jovojerol, 2021.11.11.
[7] https://www.youtube.com/watch?v=jRUJ_z3rAP0, 2021.10.05.
[8] https://ukcop26.org/, letöltés: 2021.11.11.
[9] https://recity.hu/x-magyar-fenntarthatosagi-csucs/, letöltés: 2021.11.11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése