#v4myhomeland Philologist and teacher in Hungarian–Hungarian as a heritage/foreign language and culture–Slovak as foreign language, language/linguistic developer and language coach for transcultural, intercultural and multicultural communication, PR-Spokesman, Journalist in culture, Tourist guide. Studies in culture history. Mental health studies. PhD studies in health sciences (in progress). CONTACT: csehgizella3@gmail
2015. november 5., csütörtök
Dráma – színház – református kultúra
A drámairodalom, a színház, a megőrzés hagyománya ott rejtőzik a református kultúra múltjában és jelenében is. A magyar kálvinista színház- és drámatörténet ma még nem teljes, és behatárolása minden önálló problémafelvetés és megnyilatkozás alkalmával előadó-, alkotó-, vallás-, kor-, műfaj- és tárgyfüggő. A témakör általam vállalt olvasatában a kálvinizmus magyar nyelvű drámatörténeti tradíciójában benne foglaltatnak a reformáció századainak kálvinista iskoladrámái, valamint külhoni mivolta ellenére Comenius első magyar református iskoladrámája, a Schola Ludus; továbbá a magyar művelődéstörténet kiemelkedő református személyiségei (Csokonai Vitéz Mihály, Móricz Zsigmond, Németh László, Illyés Gyula, Szabó Magda, Sütő András, Tóth-Máthé Miklós stb.) jelentős – kálvinista és más tárgyú – drámai alkotásai; a nem református gyökerű alkotóknak a reformáció és a kálvinizmus történetével foglalkozó színművei; a drámai művek színpadi változatai; a különböző gyülekezeti összejövetelek színházi alkalmai; a kiadott protestáns drámai szövegek és drámatörténeti kiadványok sora.
A színház mint művészet immanens mivoltú, nem képes túlélni saját létrejöttének jelenét. Ezzel szemben a drámatörténeti emlékezet őriz, konzervál, felemel, és ritkán felejt. E két ambivalens folyamat konszenzusaként teremtődik meg a magyar református színház- és drámatörténeti tradíció viszonylagos egyensúlya.
1) Miloš V. Kratochvíl: Comenius élete, Pozsony, 1979. Schola Patakiana, 185-186. o.
HU**Nomen est omen. Közép-Európa. „Cseh” névvel, magyar nyelv–magyar mint idegen nyelv és kultúra–szlovák nyelv és kultúra szakos oktatóként/lektorként/nyelvtanárként/kultúraközi és multikulturális kommunikációval foglalkozó nyelvi fejlesztőként és nyelvi coachként, a művelődéstörténeti szemléletű és igényű megközelítést szorgalmazó–preferáló bölcsészként, újságíróként, idegenvezetőként, PR-szóvivőként, a magyar–szlovák(–cseh) nyelv- és célterületek, kulturális ismeretek és művelődési/-történeti értékek aktív hordozójaként/képviselőjeként/preferálójaként/integrálójaként célom egymás kulturális szegmenseinek, művelődés-, kultúr- és nőtörténetének stb., szellemi, kulturális és turisztikai értékeinek, hagyományainak kölcsönös megismertetése, gazdagítása; a közös jellemzők és a közép-európai/európai mentalitás mentén kialakuló/megvalósuló közép-európai/európai identitás/értékrend relevánssá és validdá tételében (tkp. megküzdésében) való közreműködés; illetve az ezen megvalósuló együttműködés keretében való aktív, kötelezettség-szintű és -érvényű részvétel.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése