A jobb agyféltekés rajzolás egy olyan Betty Edwards által kidolgozott
rajzoktatási módszer, amely gyakorlatba ülteti az agykutatás rajzolással
kapcsolatos eredményeit. A gyakorlatok segítségével a rajzkészségben ugrásszerű
fejlődés áll be.
Betty Edwards a Los Angeles-i Venice Középiskolában rajzot tanított és azt
boncolgatta, hogy a diákoknak miért okoz olyan nehézséget lerajzolni azt, amit
látnak. Egyre inkább úgy érezte, hogy egy látásmódbeli problémáról van szó.
Mikor elolvasta Roger W. Sperry (később Nobel-díjjal elismert pszichobiológus)
1968-ban megjelent kutatási eredményeit, úgy érezte, választ kapott rajzolással
kapcsolatos kérdéseire.
Sperry munkájából kiderült, hogy az emberi agy két alapvetően eltérő gondolkodásmódot használ, az egyik verbális, elemző és sorrendet betartó, míg a másik vizuális, észlelő és ezzel egyidejű gondolkodásra képes. Az emberi gondolkodás kettős természetéről szóló úttörő felfedezés szerint a verbális, elemző gondolkodás helye zömmel a domináns bal agyfélteke, míg a vizuális, észlelő gondolkodás a jobb agyféltekéhez kötődik.
Az elképzelés, hogy valaki átvált egy hagyományostól eltérő gondolkodás- vagy látásmódra, egybevágott Betty Edwards rajzolási tapasztalataival, és megmagyarázta a diákokkal kapcsolatos megfigyeléseit. Edwards komolyan elmélyült a témában; azzal foglalkozott, hogy hogyan tudná Sperry kutatási eredményeit a rajzoktatásban alkalmazni.
A módszer tehát egy mentális váltást tanít a két agyfélteke között, előtérbe helyezve a jobb agyfélteke vizuális, globális észlelési működésmódját. Elegendő, ha valaki teljesen átlagos kéz- és szemkoordinációval bír, és van annyi kézügyessége, hogy tud írni. Mindennek alapján elsajátítható a rajzolás öt alapkészsége: a kontúrok, a terek, viszonyok, a fény-árnyék és a teljesség észlelése, jelzése.
Betty Edwards 1979-ben megjelent Jobb agyféltekés rajzolás című könyvében leírt módszerével világszerte már több millióan tanultak rajzolni, 2,5 millió eladott példányával népszerű, széles körben alkalmazott rajztankönyvvé vált.
S hogy minderről miért is született minderről egy blogbejegyzés?
Kipróbáltam.
Bárkinek ajánlom.
Sperry munkájából kiderült, hogy az emberi agy két alapvetően eltérő gondolkodásmódot használ, az egyik verbális, elemző és sorrendet betartó, míg a másik vizuális, észlelő és ezzel egyidejű gondolkodásra képes. Az emberi gondolkodás kettős természetéről szóló úttörő felfedezés szerint a verbális, elemző gondolkodás helye zömmel a domináns bal agyfélteke, míg a vizuális, észlelő gondolkodás a jobb agyféltekéhez kötődik.
Az elképzelés, hogy valaki átvált egy hagyományostól eltérő gondolkodás- vagy látásmódra, egybevágott Betty Edwards rajzolási tapasztalataival, és megmagyarázta a diákokkal kapcsolatos megfigyeléseit. Edwards komolyan elmélyült a témában; azzal foglalkozott, hogy hogyan tudná Sperry kutatási eredményeit a rajzoktatásban alkalmazni.
A módszer tehát egy mentális váltást tanít a két agyfélteke között, előtérbe helyezve a jobb agyfélteke vizuális, globális észlelési működésmódját. Elegendő, ha valaki teljesen átlagos kéz- és szemkoordinációval bír, és van annyi kézügyessége, hogy tud írni. Mindennek alapján elsajátítható a rajzolás öt alapkészsége: a kontúrok, a terek, viszonyok, a fény-árnyék és a teljesség észlelése, jelzése.
Betty Edwards 1979-ben megjelent Jobb agyféltekés rajzolás című könyvében leírt módszerével világszerte már több millióan tanultak rajzolni, 2,5 millió eladott példányával népszerű, széles körben alkalmazott rajztankönyvvé vált.
S hogy minderről miért is született minderről egy blogbejegyzés?
Kipróbáltam.
Bárkinek ajánlom.